Nedjelja, OCTOBER 22, 2017
tekstovi_logo

“Molim te, oče, povedi me sa sobom!“


“Molim te, oče, povedi me sa sobom!“

Većina očeva čuje ovu rečenicu od svoje djece kad žele da izađu van. Ponekad djeca plaču ili insistiraju da se pridruže svojim očevima na sijelima sa odraslima. Očevi imaju različite dileme u ovom pogledu: da li da povedu svoju djecu sa sobom da posjećuju sijela za odrasle ili da to odgode dok djeca ne postanu zrelija.
 
Ashab Amr Al-Aas je odgovorio na ovo pitanje. Jednog dana je vidio neke ljude koji su sjedili u krugu pored Kabe, i kad je završio sa Tawafom, pridružio im se, i vidio njihovu djecu kako sjede pozadi. Rekao je: “Ne radite to; dajte im malo prostora, dozvolite im da se pridruže i i zainteresujte ih. Danas su oni mladići iz naroda, a sutra će biti starci među narodom. Mi smo bili mladići među našim narodom i postali smo starci među drugim ljudima.“
 
Imam Ibn Muflih je komentirao ove riječi, govoreći: “Ovo je bez sumnje tačno, i znanje koje je traženo u prijašnjem vremenu je mnogo čvršće. Tako da bismo trebali pripaziti na studente, posebno inteligentnije, budnije i ustrajnije u sticanju znanja. Ne dozvolimo da njihova mladost, neimaština i slabost spriječe nas da ih uputimo i brinemo o njima.“ Nema štete u tome ako djeca prisustvuju sijelima za odrasle, posebno u sijelima korisnog znanja. Pored toga, ona moraju naučiti manire ponašanja u društvu, koja uključuju sljedeće:
 
Djeca sjede pored svojih očeva na sijelu: Otac ne bi trebao ostaviti prostora između sebe i djeteta, dozvoljavajući da neko sjedne među njih. Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: “Niko ne bi trebao sjediti između oca i sina na sijelu.“ Možda je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem zabranio ovu odvojenost  jer bi to moglo povrijediti obojicu, oca i sina. To također daje šansu ocu da uputi svoga sina kad on napravi grešku ili nedolično ponašanje u društvu. Odvajanje oca od sina u društvu smatra se neučtivim od osobe koja to radi ako je ona svjesna njihove veze.
Pažljivo slušanje i nepričanje bez dozvole: Kada odrasli pričaju, dijete bi trebalo slušati ih i ne pričati bez dozvole. Ovo je bila metodologija djece ashaba kad bi prisustvovali sijelima za odrasle. Sin Omerov spominje da je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: “Recite mi o drvetu koje liči muslimanu i koje pravi sokove sve vrijeme dozvolom svoga Gospodara i ne rasipa svoje listove.“ Sin Omerov reče: “Pretpostavljam da je to bilo drvo palme, ali nisam volio pričati u prisustvu Ebu Bekra i Omera.“ (Al Buhari) Ova priča pokazuje učtivost dječaka u društvu, a to je da on ne bi trebao pričati dok mu se ne da dozvola za to. Otac uči svoga sina ovoj etici i savjetuje ga da je usvoji. Dijete ne bi trebalo stalno i isprazno pričati  u društvu, jer ovo pokazuje manjak bojažljivosti.

Maniri pri kihanju i zijevanju: Ponašanje u društvu uključuje učenje djeteta manirima pri kihanju i zijevanju. Inače, ono će otvoriti svoja usta prema prisutnim ljudima na neprikladan način. Može kihnuti ili kašljati u nečije lice, kapajući na njega i dizati glas ne pokrivajući lice. Ovo je neučtivo i loše ponašanje. Dijete bi trebalo da ne pravi bilo kakav zvuk kad kiše i ne privlači pažnju ljudi glasnim zvukom koji proizvodi. Otac bi trebao zahvaliti Allahu Svemogućem poslije kihanja, podsjećati dijete pogledom ili pitajući ga šta musliman kaže nakon kihanja.
Na ovaj način, dijete se navikava da koriguje ponašanje i nikad ne zaboravlja. Dijete bi trebalo učiti da je zijevanje odbojno i pripada šejtanu i da je islamska forma u tom pogledu kako Poslanik sallallahu alejhi ve sellem reče: “Zijevanje dolazi od šejtana, ako neko zijeva, recite mu da zatvori usta koliko može.“ Zijevanje je znak lijenosti, neaktivnosti tijela i sklonost ka mirovanju. Ovo je suprotno kihanju, koje je znak aktivnosti i živosti.
Zahvala domaćinu: Zahvala i dova za domaćina su dva poželjna manira u društvu. To dolazi iz hadisa: “Čovjek koji je ne zahvaljuje ljudima, ne zahvaljuje ni Allahu.“ (Al-Buhari) Odgajanje djece da zahvaljuju ljudima za njihova dobra djela je važan i potreban element dobrog ponašanja, i djeca ga usvajaju gledajući uzore i prihvaćajući uputu u ovom pogledu. Otac bi trebao napomenuti  svoje dijete da kaže domaćinu prije napuštanja sijela: “Allah te nagradio!“, ili nešto slično ili dovu. Na taj način djeca uče kako da komuniciraju s ljudima, budu ponizna, cijeneći njihove usluge i da nagrađuju one koji čine dobra djela.


Dova na kraju sijela: Otac ne bi trebao zaboraviti pomoći djetetu da zapamti dovu koja se izgovara prije kraja sijela i objasniti mu da je svrha ove dove iskupljivanje za isprazan govor i grijehe učinjene tokom sijela. Poslanik ssallallahu alejhi ve sellem nas uči ovome u hadisu: “Ko god prisustvuje na sijelu i dozvoljava bespotrebnu priču i ne ustajući prije dove: 'Subhaneke allahumme ve bi hamdike ešhedu en la ilahe illa ente, estagfiruke ve etubu ilejke' (Allahu moj, slava i zahvala Tebi pripada, svjedočim da nema boga osim Tebe, Tebi se kajem i od Tebe oprost molim), bit će mu oprošteni grijesi (koje je možda počinio) na tom skupu.“  Možda će dijete naučiti ovu dovu kad vidi oca kako je izgovara na kraju sijela u kući ili negdje drugo.

Čuvanje tajni sa sijela: Ovo je jedan od najvažnijih manira na sijelu za mlade i stare također. Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je kazao: “Sastanci su povjerljivi.“ Dijete koje je još na nivou učenja i discipline ne može u potpunosti zadržati tajne ili ono što vidi ili čuje van kuće, osim ako ga roditelji odgoje da tako radi. Otac mora uvijek upozoravati i pokazivati djetetu da je otkrivanje tajni sa sijela loše ponašanje i izdaja, što nije svojstvo Allahovih iskrenih robova. Možemo mu pokazati primjer ili uzore u ashabima u skrivanju tajni Poslanika sallallahu alejhi ve sellem u ranijem periodu. Enes ibn Malik je rekao: “Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem mi je došao dok sam se igrao sa nekim dječacima. Pozdravio nas je i poslao mi poruku i kasnio sam kad sam došao majci. Kad sam došao upitala me je: 'Šta te je zadržalo?' Rekao sam: 'Poslanik sallallahu alejhi ve sellem mi je dao da obavim neki posao.' Ona reče: 'Šta je to bilo?' Rekao sam: 'To je tajna.' Na to će ona: 'Ne otkrivaj tajne Poslanika sallallahu alejhi ve sellem nikome.'“` (Muslim)

Trebamo se ponašati nježno prema djeci na sijelu, posebno prema mlađima, i  ne podcjenjivati ih ili istjerivati sa sijela.

Neka djeca su posjećivala Poslanikova sallallahu alejhi ve sellem sijela, i tretirao ih je sa ljubavlju i činio ih sretnima dajući im od voća koje je dobijao tokom sezone berbe. Od očevaa se zahtijeva da imitiraju Poslanika sallallahu alejhi ve sellem, da budu ljubazni prema djeci, dajući im nešto od voćki, hrane ili slatkiša čineći ih sretnima, i  trebali bi izbjegavati da im zabranjuju da sjede sa odraslima sve dok se ponašaju prema manirima gore spomenutim.
 
Otac mora da posmatra svoje dijete i da ocijeni koliko je uspješno u primjenjivanju ovih manira, objasniti mu koje su greške koje je počinilo i nagraditi ga kad je pažljivo. Ovo razvija dječije sposobnosti razumijevanja i hrabrosti, i neće biti nikada uplašen od stranaca, niti će se stidjeti posjećivanja sijela sa odraslima.


Prevod: Almir Macić

Izvor: islamweb.com



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP
Share

BUDIMO PRIJATELJI

AHLAK

POSJETITE MINBER.BA