Vladanje tokom posta
Petak, 28 AUGUST 2009 14:50
1- Požuriti s iftarom:
Osobi koja posti se preporu?uje da, ?im sunce za?e, požuri s iftarom. Sehl ibn Sa'd prenosi da je Poslanik, a.s., rekao: „Ljudi ?e biti uvijek u dobru sve dok budu požurivali sa iftarom.“ (Buhari i Muslim)
Post bi trebalo da se prekine uzimanjem neparnog broja hurmi, a ako su one nedostupne onda sa malo vode. Enes prenosi: “Poslanik, a.s., je imao obi?aj da se iftari sazrelim hurmama prije nego što bi klanjao. Ako mu one nisu bile dostupne onda bi jeo suhe hurme. A ako one nebi bile dostupne onda bi popio malo vode.” (Ebu Davud I Hakim ga smatraju ispravnim, a Tirmizi ga smatra pouzdanim)
Sulejman ibn Amr prenosi da je Poslanik, a.s., rekao: „Ko od vas posti neka se iftari hurmama. Ako ih nema, onda vodom, jer voda pro?iš?ava.“ (Ahmed i Tirmizi smatraju ovaj hadis dobrim i autenti?nim).
Prethodni hadisi tako?er pokazuju da je bolje prekinuti post na gore opisani na?in prije klanjanja. Nakon namaza osoba može nastaviti sa jelom, ali ako je iftar ve? spreman i postavljen onda može nastaviti sa konzumiranjem prije nego što klanja (akšam namaz). Enes prenosi da je Poslanik, a.s., rekao: „Ako je hrana ve? postavljena, jedi prije akšam namaza i nemoj jesti nabrzaka“ (Buhari i Muslim).
2-Upu?ivanje molbe (dove) Allahu tokom iftara i posta:
Ibn Madže od Abullaha ibn Amra ibn el-Asa prenosi da je Poslanik, a.s., rekao: “Dova koju posta? uputi prilikom iftara ne?e biti odbijena. Kada se Abdullah (rob Allaha) iftari neka kaže: „O Allahu, molim Te miloš?u Tvojom koja obuhvata sve, da mi oprostiš.“
Poslanik, a.s., je rekao: „Že? je otišla, žlijezde su se natopile, nagrada je potvr?ena, ako Allah htjedne! U mursel predaji Poslanik, a.s., je rekao: „O Allahu, zbog Tebe sam postio i po Tvojim pravilima prekidam svoj post.“
Tirmizi je zabilježio hadis sa dobrim lancem prenosilaca u kojem Poslanik, a.s., kaže: „Trojici dova ne?e biti odbijena: posta?u sbve dok se ne iftari, pravednom vladaru i osobi kojoj je u?injena nepravda.“
3-Izbjegavanje nepirstojnog ponašanja:
Post je vrsta bogoslužja koji osobu približava Allahu. Allah je propisao post da bi o?istio dušu i da navikne tijelo na ?injenje dobrih djela. Posta? mora paziti da ne po?ini neko loše djelo koje bi uzrokovalo gubitak nagrade i sevapa posta. Tako, post treba uve?ati kod ?ovjeka svjesnost Allahovog postojanja. U Kur'anu, Allah dž.š., kaže: O vi koji vjerujete, propisan vam je post kao što je bio propisan onima prije vas da biste bili bogobojazni.“
Post nije samo uzdržavanje od jela i pi?a ve? od svega što je Allah zabranio. Ebu Hurejre preosi da je Poslanik, a.s., rekao: „Post nije samo apstinencija od jela i pi?a, ve? i od ružnog i nepristojnog govora. Ako neko od vas bude napadnut (rukama ili rije?ima) neka kaže: „Ja postim, ja postim!“ (Hadis prenose Ibn Huzejme, Ibn Hibban i El-Hakim koji kaže da je hadis ispravan po kriterijima Muslima).
Ebu Hurejre, tako?er, prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Ko se tokom posta ne pro?e lažnog govora i postupka prema njemu, onda Allah ne?e hajati za njegovo ostavljanje hrane i pi?a (žene).“ (prenosi ga grupa osim Muslima)
Ebu Hurejre prenosi da je Poslanik, a.s., rekao: „Možda posta? ne?e od svog posta dobiti ništa više od gladi, a možda onaj koji klanja no?ni namaz ne?e dobiti ništa više od nesanice.“ (hadis prenose Nisai, Ibn Madže i Hakim koji kaže da je ispravan po kriterijima Buharije)
4-Biti plemenit i prou?avati Kur'an:
Biti plemenit i prou?avati Kur'an ?asni su preporu?ena djela u svakoj prilici, ali tokom Ramazana se te radnje još više preporu?uju. Buhari prenosi da je Abbas rekao: „Poslanik je bio najplemenitiji ?ovjek, ali je najplemenitiji bio tokom Ramazana kada bi htio da se sretne sa (melekom) Džibrilom. On bi se svake no?i sa njim sastajao i recitvao Kur'an. Kada bi se Džibril (an?eo Gabrijel) sa njim susreo Poslanik bi bio velikodušniji od vjetra dobrodonosioca.“
5-Nastojanje da se u?ini puno dobrih djela a naro?ito tokom zadnjih deset dana Ramazana:
Buhari i Muslim prenose od h. Aiše, r.a., da je Allahov Vjerovjesnik, a.s., tokom zadnjih deset dana Ramazana budio svoje žene tokom no?i, a potom se od njih odvajao (da bi ibadetio, bogoslužio). U Muslimovoj verziji hadisa stoji: „Nastojao je da, naro?ito tokom zadnjih deset dana Ramazana, u?ini što više dobrih djela.“ Tirmizi od Alija, tako?er, prenosi ovu verziju.