mevlud10Pitanje: Neka naša bra?a zagovaraju da se ro?endan Muhammeda, salallahu alejhi ve sellem, ne obilježava mevludom ili nekom drugom posebnom sve?anoš?u. Da li su u pravu?

Odgovora : Na po?etku želim da naglasim da se ovaj odgovor isklju?ivo odnosi na obilježavanje ro?endana Allahovog, Poslanika, salallahu alejhi ve sellem, 12. rebiu-l-evvela, posebnim sve?anostima, mevludima itd.
U osnovi, muslimanu nije dozvoljeno obilježavati bilo ?iji ro?endan imaju?i u vidu da to nije bila praksa Poslanikova, salallahu alejhi ve sellem, pravednih halifa, ostalih ashaba i prvih generacija muslimana, a prve generacije su najbolje poznavale sunnet i najviše voljele Allahovog, dž.š, miljenika Muhammeda, salallahu alejhi ve sellem.

O njima Allah, dž.š, kaže: ”Allah je zadovoljan prvim muslimanima, muhadžirima i ensarijama i svima koji ih slijede dobra djela ?ine?i, a i oni su zadovoljni Njime; za njih je On pripremio džennetske baš?e kroz koje ?e rijeke te?i, i oni ?e vje?no i zauvjek u njima boraviti. To je veliki uspjeh.” (Et-Tevba, 100.) Ovu pohvalu muhadžiri i ensarije su, u prvom redu, zaslužili zbog toga što su slušali naredbu svoga Gospodara me?u kojim je i naredba: ”Što vam Poslanik da, to uzmite, a što vam zabrani ostavite; i bojte se Allaha jer Allah, zaista, strahovito kažnjava.” (El-Hašr, 7.) Da je on obilježavao svoj ro?endan sigurno bi ashabi bili prvi koji bi ga u tome slijedili.

Me?utim, on to nikada nije uradio. Postavlja se pitanje da li mi koji ho?emo da budemo njegovi sljedbenici imamo pravo da tu novotariju uvedemo. Sigurno je da nemamo jer bismo u tom slu?aju izgubili status njegovih sljedbenika, s obzirom da je sljedbenik onaj koji slijedi, a ne onaj koji inovira. Uzvišeni Allah nas upozorava u tom pogledu pa kaže: ”Neka se pripaze oni koji postupaju suprotno nare?enju Njegovu, da ih iskušenje kakvo ne stigne ili da ih patnja bolna ne sna?e.” (En-Nur, 63.) Allah, dž.š, kaže u tre?em ajetu sure “El-Maide” da nam je upotpunio vjeru, te prema tome u nju ne smijemo ništa uvoditi. Uvo?enje novotarija u vjeru indirektno zna?i da Allah, dž.š, vjeru nije upotpunio i da je Poslanik,salallahu alejhi ve sellem, nije dostavio, a da li to može musliman i pomisliti, a kamoli kazati?! Poslanik,salallahu alejhi ve sellem, zabranio je uvo?enje novih vjerovanja: “Ko u ovoj našoj stvari (tj. dini-islamu) inovira nešto što nije od nje, to je odba?eno.” (Buhari, Sahihul-Buhari, Kitabus-sulh.)

Na hutbi petkom Poslanik,salallahu alejhi ve sellem., imao je obi?aj kazati: “Uistinu, najbolji govor je Allahova knjiga, najbolja uputa je uputa Muhammedova. Najgore stvari su novotarije, a svaka novotarija (bid‘at) je zabluda.” (Muslim, Sahihu Muslim, Kitabu-l-džumu‘a.) Irbad b. Sarije prenosi hadis u kome kaže: “Allahov Poslanik,salallahu alejhi ve sellem, održao je rje?it i sadržajan govor od kojeg su sam srca u strahu zatreptala, a iz o?iju suze potekle. Rekli smo: ‘Allahov Poslani?e, kao da je to govor onoga koji odlazi, pa nas posavjetuj.” Rekao je: “Oporu?ujem vam pobožnost (takvaluk) Allahu i slušanje i pokornost, pa makar vam za vo?u bio odre?en abesinski rob. Uistinu, ko bude živio poslije mene vidjet ?e mnoga razilaženja. Držite se moga sunneta i sunneta pravednih halifa, koji su na pravom putu poslije mene. Držite se toga, uhvatite se toga (?vrsto) svom snagom.

I ?uvajte se inovacija (u vjeri) jer svaka inovacija u vjeri je novotarija (bid‘at), a svaka novotarija je zabluda.” (Ibn Madže, Sunen, “El-Mukaddime”. Tirmizi, Sunen, “Kitabu-l-‘ilm”. Ebu Davud, Sunen, “Kitabus-sunne”.) U ovim hadisima upozorava se na opasnost uvo?enja novotarija i njihovog prakticiranja. Upravo iz tog razloga, iz straha da se time ne uvede novotarija, ve?ina islamske uleme smatra da je obilježavanje Poslanikovog, salallahu alejhi ve sellem, ro?endana grijeh. Doduše, ima i rijetkih koji to smatraju dopuštenim pod uslovom da na tim sve?anostima ne bude griješnih radnji, kao što je miješanje muškaraca i žena, muzi?kih instrumenata ili pripisivanja svojstava Poslaniku, salallahu alejhi ve sellem, koja mu ne dolikuju.

Smatram da je mišljenje koje zastupa ve?ina uleme preferiraju?e, imaju?i u vidu da bi obilježavanje ro?endana, pa makar i na na?in koji u sebi ne sadrži ništa griješno, ipak bilo novotarija i vid slije?enja nemuslimana (u vjeri) što nam je jasno zabranjeno. Poslanik, salallahu alejhi ve sellem, nas na to upozorava pa kaže: “Vi ?ete, uistinu, slijediti one prije vas, pedalj po pedalj, aršin po aršin, pa kad biste u gušterovu rupu ušli i vi biste u nju ušli.” Upitali smo (tj. ashabi): “Jesu li to židovi i krš?ani?” “A, ko drugi!”, odgovorio je. (Muslim, Sahihu Muslim, Kitabu-l-‘ilm)

dr.Šukrija Rami?


Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP