Pouke i poruke sure el Asr


Tako Mi vremena!
?ovjek je, zaista, na gubitku -
osim onih koji vjeruju, ?ine dobra djela,
jedni drugima preporu?uju Istinu
i jedni drugima preporu?uju strpljenje!

Jedna od karakteristika i mu'džiza Allahovog govora jeste da je on neiscrpan i da ljudi iz Kur'ana nikada ne mogu izvu?i sve pouke i poruke koje se u njemu kriju. A one su od izuzetne važnosti, kako za ljude u cjelini tako i za pojedince. Zato su islamski u?enjaci – posebno mufessiri – napisali ogroman broj kompletnih ili djelimi?nih tuma?enja kur'anskog teksta. Posebno interesantna disciplina u njihovim komentarima Kur'ana jeste izvo?enje pouka i poruka koje se nalaze u Kur'anu. Nekada su one vidljive na prvi pogled, a nekada treba „zaroniti“ u dubinu kur'anskog teksta da bi se do njih došlo. Neki mufessiri u svojim tefsirima stavljaju akcenat na tu oblast, što je od posebne koristi za njihove ?itaoce koji se žele okoristiti kur'anskim porukama u prakti?nom životu.
Sura El-Asr jedna je od najkra?ih kur'anskih sura, ali je zbog pouka i poruka koje se u njoj nalaze izuzetno zna?ajna. Tako Bejheqi u djelu Šu'abu-l-iman navodi predaju u kojoj stoji da bi dva ashaba, kada bi se rastajali, obavezno jedan drugom u?ili ovu suru, nakon ?ega bi se selamili. Tako?er se navodi da je Šafija za nju rekao: „Da je Allah objavio samo ovu suru, ljudima bila bi dovoljna!“ (Safvetu-t-tefasir)

Dakle, u suri El-Asr mogu se prona?i brojne pouke i poruke, koje nam mogu pomo?i u našem svakodnevnom životu. Evo nekih od tih pouka i poruka:


Vrijeme je velika blagodat našeg Gospodara.

Allah, dž.š., u Kur'anu koristi razne zakletve. Budu?i da su Mu vjernici dužni vjerovati sve što kaže, te zakletve On ne koristi da bi nas uvjerio u nešto, nego da bi nam ukazao na važnost onoga ?ime se zaklinje i poruke koja slijedi nakon zakletve. Tako nam naš Gospodar zaklinjanjem vremenom ukazuje na izuzetnu vrijednost i važnost te blagodati, da bismo je iskoristili na odgovaraju?i na?in. Cijeli naš život je, u stvari, vrijeme koje trebamo paziti kako i u ?emu ga provesti. U tom smislu Muhammed,sallallahu alejhi ve sellem, kaže: „Iskoristi pet stvari prije drugih pet: mladost prije starosti, zdravlje prije bolesti, bogatstvo prije siromaštva, slobodno vrijeme prije zauzetosti i život prije smrti!“ (Hakim, Nesai, Bejheki)

 

Koliko naše omladine, nažalost, vrijeme provodi u besposlici, štetnim i zabranjenim djelima? Koliko ljudi dozvoli da im pro?e sabah, podne, ili bilo koji drugi namaz? Koliko ima onih koji se nakon odre?enog perioda pokaju i vrate vjeri i onda žale što dotadašnje vrijeme nisu bolje iskoristili? A ima i onih koji se kaju kada nastupi smrt, ali tada je kajanje prekasno! Zato trebamo dobro voditi ra?una o tome u ?emu provodimo podareno nam vrijeme. Trebamo što prije odbaciti od sebe haram postupke, kloniti se ?ak i besposlica, te se truditi da što više živimo u skladu sa voljom našeg Gospodara. Na taj na?in ?emo posti?i sre?u i zadovoljstvo na oba svijeta.

Sura El-Asr objašnjava put istinske sre?e i zadovoljstva.

Svi ljudi žele da budu sretni i zadovoljni. Me?utim, mnogo je razli?itih mišljenja kako do?i do sre?e i zadovoljstva. Tako jedni misle da je sredstvo dolaska do toga novac, drugi misle da je to mo?, tre?i da je to položaj, ?etvrti ugled, peti zdravlje, šesti razuzdan život i td. Mnogi su probali ostvariti sre?u i zadovoljstvo uz pomo? nekih od tih sredstava, ali su se uvjerili da na taj na?in mogu do?i samo do kratkotrajne sre?e i zadovoljstva. Koliko je onih koji su se u potpunosti odali uživanjima i strastima, ali sre?e i zadovoljstva nisu našli?! Koliko je onih koji su, nakon što bi iskusili sve što bi mogli – skon?ali svoj život samoubistvom?!
Put ostvarenja prave sre?e i trajnog zadovoljstva zacrtan je upravo u ovoj suri. Poputno i trajno sretni i zadovoljni mogu biti samo oni koji vjeruju u sve što im je Gospodar objavio, koji rade u skladu sa time, koji drugima prenose istinu koju su spoznali i koji pomažu drugima u nevolji, izme?u ostalog, savjetuju?i im strpljenje. Ko krene tim putem ubrzo ?e – uz Allahovu pomo? – doživjeti pozitivnu promjenu i bit ?e sretniji i zadovoljniji nego prije. A poslije ?e mu se sre?a i zadovoljstvo pove?avati...


Sura El-Asr je izuzetno vrijedna sura.

Iako sura El-Asr ima samo tri ajeta, ona je važna za svakog ?ovjeka, jer se odnosi na cjelokupno ?ovje?anstvo. Bilo koji ?ovjek koji ne posluša poruke ove sure bit ?e nesretan i kajat ?e se ili na oba, ili makar na onom, vje?nom svijetu. Isto tako, ko god prihvati te poruke i ponaša se u skladu sa njima, to ?e mu biti razlogom sre?i i zadovoljstvu na oba svijeta, te sigurnom uživanju donekle na ovom svijetu (neko manje neko više), a maksimalno na ahiretu. Zato tu suru treba što ?eš?e u?iti sa razumijevanjem, nadahnjivati se njenim poukama i porukama, imati ih stalno na umu i primjenjivati ih u životu. Pored toga, za samo u?enje te sure – kao i za ostale sure – nagrada je velika, deset sevapa za svaki harf!

 


?ovjek bez vjere je gubitnik, a sa vjerom rješava mnoge probleme.

Onaj ko ne priznaje svoga Svemogu?eg Stvoritelja i Gospodara može biti donekle uspješan, ali samo na ovom svijetu! Uzvišeni Allah u Kur'anu na nekoliko mjesta kaže da ?e nevjernici za svoja dobra djela imati nagradu na ovom svijetu, npr. u lagodnom životu, ali na ahiretu od toga ne?e imati ništa! Nepriznavanje svoga Gospodara morat ?e pla?ati vje?nom kaznom na ahiretu, a mnogi zbog toga budu kažnjavani još i na ovom svijetu.
A vjerniku – iskrenom i prakti?nom vjerniku – osigurana je vje?na sre?a i uživanje na ahiretu, te sre?a i odre?en nivo uživanja i na ovom svijetu, što zavisi od njegovih djela. Pored toga, ?ovjek sa jakom vjerom lakše podnosi sve probleme i poteško?e sa kojima se tokom života susre?e. Tako?er, vjera ?ovjeku nudi i konkretne savjete kako se odnositi prema iskušenjima i životnim problemima, kako se postaviti prema njima i kako ih rješavati da nas ja?aju a ne da nas ?ine slabijim.


Nije dovoljno samo vjerovati, nego vjerovanje treba i djelima potvr?ivati.

 

Koliko ima onih koji ?ine harame i malo se pridržavaju islamskih propisa, pa kada im se skrene pažnja na to, kažu: Važno je srcem vjerovati i biti dobre duše, a ostalo ?e Bog oprostiti! Ova sura takve demantuje i poru?uje im da samo vjerovanje bez prakti?nih dobrih djela nije dovoljno! Jer, onaj ko istinski vjeruje on ?e i raditi u skladu sa svojim vjerovanjem. Tako npr. onaj ko vjeruje da mu njegov Gospodar zabranjuje alkohol a nare?uje namaz, on se ne?e dvoumiti, nego ?e izbjegavati alkoholna pi?a a nastojat ?e da redovno klanja sve namaze, kako bi stekao zadovoljstvo svoga Gospodara. Za razliku od takvog, onaj ko vjeru ima samo u srcu ili na jeziku misli da je to ispravno i dovoljno za sre?u na oba svijeta, a nije svjestan da živi u velikoj zabludi. Obi?no takvi ljudi nikada ozbiljno nisu ni razmišljali o svojim postupcima, odnosno o tome šta im stavlja u obavezu Onaj u koga kažu da vjeruju.


Istinu moramo prenositi na druge.

Dakle, prema ovoj suri, ne samo da smo uz vjerovanje dužni ?initi dobra djela (a kloniti se loših), nego nas naš Gospodar obavezuje i da Istinu koju smo spoznali prenosimo na druge. To je sasvim logi?no, jer onaj ko na?e pravi put i sre?u ne može biti zadovoljan sa tim da to samo on posjeduje, nego ?e se u njemu javiti želja da na to ukaže i drugima, kako bi i oni bili na pravom putu, sretni i zadovoljni. Kako god vjernik ne smije biti sebi?an u materijalnim, pogotovu to ne smije biti u duhovnim i stvarima koje se ti?u života na oba svijeta. Treba naglasiti da se rije?ima „jedni drugima preporu?uju Istinu“ misli – prije svega – na Istinu u smislu spoznaje Uzvišenog Gospodara i pravog puta, ali se time ukazuje i na sve ostalo što se može nazvati istinom i što je dobro i pozitivno op?enito za ljude. Dakle, to podrazumijeva i davanje savjeta u vezi sa svakodnevnim životom, poslovima, obavezama, problemima i neda?ama i td.

Život nosi brojne probleme, pa je strpljenje neophodno.


Allah je dao da život na ovome svijetu bude neodvojiv od problema. Svi ljudi na dunjaluku moraju imati problema i poteško?a, s tom razlikom što ih jedni imaju manje a drugi više. S obzirom na to, ova sura (a i mnoge druge) nas u?i da moramo biti spremni na životna iskušenja i probleme, a jedan od na?ina je da jedni druge upozoravamo na neophodnost posjedovanja te osobine. Tako ?emo biti spremniji na iskušenja i probleme i lakše ?emo ih prebroditi svaki put kada nas zadese. Uz to, treba re?i da rije? sabur (sabr) u arapskom jeziku ne zna?i samo strpljenje, nego i upornost, ustrajnost i izdržljivost. To zna?i da sabur ne treba shvatati samo kao trpljenje – što donekle ima negativnu konotaciju, nego i kao upornost i ustrajnost – što daje pozitivnu i afirmativnu dimenziju zna?enja rije?i sabur. Dakle, ne radi se samo o trpljenju da belaj pro?e, nego i o upornosti i ustrajnosti u ?injenju dobrih djela. U tome slu?aju lakše je podnositi probleme i ustrajati u dobrim djelima, te o?ekivati odgovaraju?e rezultate i Allahovu nagradu na oba svijeta.



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP