Greške u toku posta

piše: Ummu-Muhammed

O?ekuju?i nestrpljivo nastup mjeseca Ramazana, mjeseca koji je radost svakom mu'minu i mu'minki, potrebno je da napomenemo i podsjetimo na neke greške koje su vezane za post u Ramazanu, a koje su danas nažalost prisutne i proširene me?u muslimanima. S obzirom da smo ograni?eni prostorom za pisanje ovog teksta, ograni?i?emo se samo na neke od grešaka koje bi svaki vjernik i vjernica obavezno trebali ispraviti.

 

Izgovaranje nijjeta jezikom

Ne prenosi se da je Vjerovjesnik, sallallahu 'alejhi ve sellem, izgovarao nijjet jezikom, niti neko od njegovih ashaba, tabi'ina, ?etvorice imama, niti ispravnih prethodnika, ve? je to uvedena i nova stvar. Srce je mjesto nijjeta i nijjet predstavlja namjeru ibadeta. U vjerodostojnim hadisima se spominje da je Allahov poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, uslovio otpo?injanje obaveznog posta prije pojave zore, tj. namjeravanje posta i donošenje odluke u srcu da ?e se sutra postiti, kao što se vjerodostojno prenosi od Majke vjernika, Hafse, radijallahu 'anha, da je rekla: „Vjerovjesnik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je rekao: „Ko ne otpo?ne s postom prije zore, takvome nema posta." (Ahmed i Autori Sunena)

 

Nevo?enje ra?una o vremenu zapaštanja

Kao što neki ljudi postupaju pa jedu i piju sve dok muezzin ne završi sa ezanom ili ?ak nastavljaju i dalje sa hranom i pi?em sve dok ne završe svi muezzini sa ezanima iz obližnjih džamija. Sve ovo je o?ita greška i post može biti pokvaren. Allah, subhanehu ve te'ala, je rekao: „... Jedite i pijte sve dok ne budete mogli razlikovati bijelu nit od crne niti zore ..." (Prijevod zna?enja El-Bekara, 187) Vrijeme spomenutog razlikovanja jeste nastupanje zore, odnosno vrijeme sabahskog ezana odmah po nastupu zore. Rije?i „sve dok" upu?uju na krajnju granicu. Pa, kada muezzin bude u?io drugi ezan nakon pojave zore, tada je obaveza ustegnuti se i postiti. Ovo zna?enje došlo je i u hadisu Aiše i Ibnu-Omera, radijallahu 'anhum, da je Vjerovjesnik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: „Doista, Bilal u?i ezan no?u, pa, jedite i pijte sve dok ne zau?i ezan Ibnu Ummi Mektum." (muttefekun alejh) Dok, u Buharijinom Sahihu stoji: „... jer on ga doista ne u?i sve dok ne nastupi zora." Rije?i Allahova poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem: „... pa, jedite i pijte sve dok ne zau?i ezan ..." ukazuju da je obaveza ustegnuti se od jela i pi?a i zapostiti kada se ?uje drugi ezan koji se u?i nakon nastupanja zore. Me?utim, u Sunnetu je došla olakšica za onoga koji ?uje ezan a u ruci mu se na?e hrana ili voda. Takvom je dozvoljeno da ispuni svoju potrebu, a uspjeh je samo kod Allaha.

 

Nevo?enje ra?una o namazu u džem'atu, prespavljivanje namaza i njihovo spajanje

Ovo su veliki prijestupi u mjesecu posta jer je namaz najve?i temelj vjere nakon dva šehadeta. Zbog toga ne vo?enje ra?una o namazu niukom slu?aju nije dozvoljeno. Dokazi o obaveznosti namaza u džem'atu su poznati, tako da nikako nije dozvoljeno ostaviti namaz u džem'atu zbog odmora i sna, kao što nije dozvoljeno spajati namaze bez opravdanog šerijatskog razloga za to. Musliman bi trebao svoje vrijeme rasporediti na osnovu rasporeda namaza i dati prednost namazima nad bilo kojom drugom stvari. Na vjernicima je da se me?usobno potpomažu i savjetuju po pitanju ovih stvari koje su prisutne u mjesecu ramazanu. Allah, subhanehu ve te'ala, je rekao: „... i potpomažite se u dobro?instvu i bogobojaznosti a nemojte se potpomagati u grijehu i neprijateljstvu ..." (Prijevod zna?enja El-Maida, 2)

Lažno svjedo?enje i postupanje po njemu, loš govor u ramazanu

Lažno svjedo?enje i rad po njemu je zabranjena stvar, kao što se vjerodostojno bilježi u Buharijinom Sahihu od Ebu-Hurejre, radijallahu 'anh, da je Vjerovjesnik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: „Ko ne ostavi lažno svjedo?enje i rad po njemu, pa Allah nije u potrebi da taj ostavi svoju hranu i svoje pi?e."

Loš govor tj. razvratan i bestidan govor, psovka sve je to odraz lošeg morala i sve je to zabranjeno, a posebno posta?u. Vjerodostojno je zabilježeno u dva Sahiha da je Allahov poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: „Svevišnji Allah je rekao: 'Svako djelo sina Ademova pripada njemu, osim posta. On, doista, pripada Meni i Ja za njega nagra?ujem. Post je svjetlo. Pa, kada neko od vas bude postio, neka ne govori bestidno i neka ne diže svoj glas. Ukoliko ga neko bude psovao ili borio se protiv njega neka kaže: -Ja sam posta?! Ja sam posta?!-'"

Prethodni hadis od Ebu-Hurejre, radijallahu 'anh, Imam Buharija u djelu „Edebul-mufred" bilježi na sljede?i na?in: „Ko ne ostavi lažno svjedo?enje, rad po njemu i el-džehl ...", gdje se pod džehlom misli na svaki loš govor: bestidni i razvratni govor, psovku, ogovaranje, prenošenje tu?ih rije?i s namjerom zavade, laži i drugoga od bolesti jezika i organa. Na posta?u je da o?isti svoju dušu od laži, ogovaranja, neznanja, psovke, kao što je to potrebno da u?ini svaki ?ovjek, me?utim, posebno je izraženo i nare?eno posta?u zbog svetosti mjeseca Ramazana i posta. Allaha molimo za spas od spomenutih prijestupa.

 

Upuštanje sluha i vida u zabranjene stvari

Svevišnji Allah je rekao: „I sluh, i vid, i razum, za sve to ?e se, zaista, odgovarati." (Prijevod zna?enja El-Isra', 36) Za organe kojima se služe, ljudi ?e biti pitani na kakav na?in su ih upotrebljavali. Ljudi uobi?avaju da gledaju zabranjene stvari ili da ih slušaju, poput gledanja otkrivenih žena - izvora smutnje, ili slušanja raznovrsne muzike, a obaveza je svega toga klonuti se u Ramazanu i van Ramazana, ali obaveza klonjenja istog posebna je u Ramazanu zbog svetosti mjeseca pokornosti i oprosta. Kako li bi bilo lijepo kada bi vjernik mjesec Ramazan uzeo za sredstvo prekidanja svake veze sa zabranjenim stvarima i ostalim strastima. U hadisu kudsijju je došlo: „Ostavlja svoju hranu, pi?e i strasti radi Mene."

 

Nepoznavanje propisa posta

Obaveza je vjerniku muslimanu da poznaje propise posta poput: vremena završetka posta i njegova po?etka, na?ina kojima se sve može pokvariti post, onoga ?ega je potrebno klonuti se u ramazanu, uslovima posta i svega ostalog usljed ?ega ?e potpuno obaviti ovaj ibadet i za što ?e za znanje o njemu biti nagra?en.

 

Po djelu El-Minzar fi bejan kesir minel-ahtai eš-ša'ia" uvaženog u?enjaka Saliha b. Abdul-Aziza Alu-Šejha

 



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP