Četvrtak, Svibanj 02, 2024
kuran


Prva objava koja je dola u formi Boanske naredbe za u?enjem i prou?avanjem ne bi se nipoto smjela bukvalno shvatiti i ona ne zna?i tek puku pismenost i mogu?nost ?itanja i deifrovanja odre?enih znakova i pisma, ve? ta naredba implicira razmiljanje, prou?avanje, spoznaju, razumijevanje.
Pie: Dr. Adem Zalihi?

Islam kao vjera i uputa od Allaha, d.., predstavlja sveobuhvatan pogled na svijet i cjelovit ivotni sistem koji nije zapostavio nijedan segment ljudskog ivota a da nije odredio pravila i propise po kojima ?e se on urediti, odvijati i na najbolji na?in afirmirati. Da bismo govorili o odnosu islama prema nauci, pa prema tome i medicini, na samom po?etku osvrnut ?emo se na zna?aj koji islam pridaje razumu, toj blagodati kojom je samo ?ovjek odlikovan i uzdignut iznad svih stvorenja. Izme?u nebrojenih blagodati koje su date ?ovjeku, islam na poseban pijedestal stavlja blagodat uma i razuma, odnosno u?enja i prou?avanja nauke, prirodnih i drutvenih znanosti, jer je to put do spoznaje Istine i sutine ivota.

U?i, vjeruj i pokoravaj se
I povrno ?itanje svetog kur'anskog teksta ukazuje na to da Kur'an veli?a razum kao Boiji dar i kada se obra?a ?ovjeku, naj?e?e se obra?a njegovom razumu, zbog njegovih svekolikih mogu?nosti. U Kur'anu stoji: ''I zato oni ne promisle o carstvu nebesa i Zemlje i o svemu onome to je On stvorio, i da im se, moda, kraj njihov primakao? Pa u koje ?e rije?i, ako ne u Kuran vjerovati? (El-Araf, 185.) Podsti?u?i na nauku i prou?avanje mikro i makro kosmosa, Kur'an veli: ''U stvaranju nebesa i Zemlje i u izmjeni no?i i dana su, zaista, znamenja za razumom obdarene.'' (Ali Imran, 190.)

Me?utim, islam u?i da nauka nije sama sebi svrha niti krajnji cilj u ljudskom ivotu, ve? da je ona samo sredstvo do uzvienog cilja spoznaje i istinskog oboavanja svoga Stvoritelja. Kao to znamo, prva objava Muhammedu, sallallahu alejhi ve sellem, bila je: "U?i!" ?itaj, saznaji novo, otkrivaj ono to ti nije poznato, jer se ?ovjek, kao kruna Boijeg stvaranja, upravo razlikuje od drugih stvorenja po toj sposobnosti razmiljanja i promiljanja, ali neka to u?enje bude u ime tvoga Gospodara. Prva objava, tj. ovih nekoliko ajeta s po?etka sure El-'Alek, privukla je panju mnogih istraiva?a, jer su, za divno ?udo, prve rije?i Objave bile ''u?i'', a ne recimo ''vjeruj'' ili ''pokoravaj se''.

Prva objava koja je dola u formi Boanske naredbe za u?enjem i prou?avanjem ne bi se nipoto smjela bukvalno shvatiti i ona ne zna?i tek puku pismenost i mogu?nost ?itanja i deifriranja odre?enih znakova i pisma, ve? ta naredba implicira razmiljanje, prou?avanje, spoznaju, razumijevanje: ''?itaj, u ime Gospodara tvoga koji stvara, stvara ?ovjeka od ugruka! ?itaj, plemenit je Gospodar tvoj koji pou?ava peru, koji ?ovjeka pou?ava onome to ne zna'' (El-'Alek, 1-5).

Sloit ?emo se da ako se neto ne upotrebljava, ne rabi, ako se zapostavi, da ?e izgubiti svoju funkciju, da ?e izgubiti na vrijednosti. Stoga nam islam ne dozvoljava da se to dogodi sa naim razumom, tom neiscrpnom blagodati od naeg Stvoritelja. Polaze?i od ?injenice da je razmiljanje jedan od glavnih temelja ljudskog ivota, islam je kroz cjelokupnu historiju, a tako ?e ostati i u budu?nosti, afirmirao i podsticao na razmiljanje, obrazovanje, u?enje, nau?noistraiva?ki rad i stvaralatvo. U narednim redovima bavit ?emo se temom kompatibilnosti islama i nauke, u ovom slu?aju medicine. Govorit ?emo o odnosu islama i medicine sa vie aspekata. Prvo ?emo navesti i prokomentirati nekoliko impresivnih podataka iz kur'anskih ajeta, koje je potvrdila i prihvatila savremena medicina, potom ?emo neto re?i o gra?i ?ovjeka kao kruni Boijeg stvaranja, i na kraju ?emo navesti koristi, ali i tete, gledano kroz prizmu medicine, potivanja odnosno povrede islamskih propisa. Ina?e, kada se govori o nau?nim podacima iz Kur'ana, neophodno je naglasiti vremensku distancu koja dijeli period objave Kur'ana i vrijeme u kojem se uz pomo? nau?no-tehnolokog napretka dolazi do istih ?injenica.

Pokuajte sebi predstaviti sliku drutvenih prilika prije ?etrnaest stolje?a u vreloj Arabiji, i nivo nau?no-tehnolokog napretka ?ovje?anstva tog perioda, bez struje i svega onoga to ona pokre?e, zatim bez telefona, mobitela, interneta, automobila, vozova, aviona itd., svega onoga bez ?ega je danas ivot nezamisliv.


Zadivljuju?i podaci


Uzvieni, u prijevodu zna?enja, kae: ''Mi ?emo im pruiti dokaze Nae u prostranstvima svemirskim, a i u njima samima, dok im ne bude sasvim jasno da je Kur'an istina. A zar nije dovoljno to je Gospodar tvoj o svemu obavijeten?'' (Fussilet, 53.) Vidimo u ovom kur'anskom ajetu da nam Allah obe?ava pruiti dokaze u nama samima, u gra?i i funkciji naeg tijela, dokaze, koji bi nas trebali, ako pameti imamo, ubijediti da je Kur'an istina i da je to objava od Allaha, a ne plod ljudskih ruku. Evo nekih primjera.

Papilarne linije


''Zar ?ovjek misli da kosti njegove ne?emo sakupiti? Ho?emo, Mi moemo stvoriti jagodice prstiju njegovih ponovo, ali ?ovjek ho?e dokle god je iv da grijei, pa pita kad ?e Smak svijeta biti.'' (El-Kijama, 3-5.) Allah, delle anuhu, kategori?no tvrdi da ima mo? da sakupi kosti ljudske radi polaganja ra?una na Sudnjem danu. Poslije toga, objanjava da je to Njemu lahko uraditi jer ?e On i jagodice prstiju ponovo stvoriti. Ovo na to je Kur'an upu?ivao prije ?etrnaest vijekova, nauka je uspjela otkriti tek mnogo vijekova kasnije, kad je medicina dola do saznanja da su linije koje se nalaze na koi vrhova prstiju precizno postavljene kod svih osoba. Otisci ljudskih prstiju danas predstavljaju jednu od identifikacijskih metoda. Historija otiska prstiju potje?e iz XVII stolje?a, kada je Marcello Malpighi uo?io kone papile i znojne pore konih brazda. Engleski botani?ar Grew je prvi put opisao mustre konih brazda 1684. godine, a za najzaslunijeg za koritenje otisaka prstiju u identifikaciji smatra se kotski fizi?ar Henry Folds, koji je svoje izu?avanje otisaka prstiju nazvao daktilografijom.

Javljaju se u tri oblika: polukrune, krune i one koje su izmijeane. Zanimljivo je to da se javljaju ve? kod djece u utrobi majke (starosti stotinu do stotinu i dvadeset dana), a upotpunju se kad se dijete rodi i ne mijenjaju se tokom ivota makar ?ovjek bio izloen raznim doga?ajima (udesima, bolestima, epidemijama i sl.). Velika otkri?a medicine dokazala su ?udo ove kur'anske istine ispituju?i veliki broj ljudi oba spola, razli?itih rasa i uzrasta. U 1884. godini po?elo je upotrebljavanje papilarnih linija kao sredstva za pronalaenje eljene osobe, a i dan-danas se ona upotrebljavaju kao ''oruje'' u kriminalistici. Prisjetimo se samo da danas na planeti ivi preko est milijardi ljudi, s tim da ne postoje dva ?ovjeka sa istim papilarnim linijama.

Kona osjetljivost


''One koji ne vjeruju u dokaze Nae, Mi ?emo sigurno u vatru ubaciti, kada im se koe ispeku, Mi ?emo ih zamijeniti drugim koama, da osjete pravu patnju, a Allah je, zaista, Silan i Mudar!'' (Prijevod zna?enja En-Nisa, 56.) Savremeni medicinski nau?nici otkrili su da je bol pri udaru ili opekotini upravo najve?i, najbolniji na povrini koe, a sve to se ide dublje u tkiva, taj osje?aj je slabiji. Stru?njaci za kone opekotine kau da opekotina na povrini koe vie boli nego ona koja je dublje. Op?epoznata stvar u medicini je ta da zavreci osjetnih iv?anih vlakana zavravaju slobodno u epiderdu (tkivo na povrini) i slue kao receptori za bol. Naravno, nauka je uspjela izdiferencirati razli?ite funkcije nervnih zavretaka, pa tako imamo posebna tjelaca koja se nalaze u koi, a slue za osjet, kao to su Vater-Pa?inijeva tjelaca u potkonom tkivu, a slue za osjet pritiska, Golgi-Mazzanijeva tjelaca obi?no se nalaze u koi i ona tako?er slue za osjet pritiska, Krauseova tjelaca nalaze se u povrnim dijelovima korijuma koe i slue za osjet hladno?e, Ruffinijeva tjelaca u potkonom tkivu slue za osjet toplote itd. Allah Uzvieni, kada prijeti da ?e nevjernicima ponovo stvoriti ispe?ene koe, odmah nam objanjava i zato da bi neprekidno osje?ali patnju. A kako vidimo, savremena medicina potvr?uje da se receptori boli najvie nalaze upravo na povrini tijela, u koi.

Lano ?elo


''Ne valja tako! Ako se ne okani, dohvatit ?emo ga za kiku (?elo), kiku lanu i grjenu.'' (El- 'Alek, 15-16.) Ovdje Uzvieni prijeti vo?i neprijatelja Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kada mu je branio da obavlja namaz kod Kabe, u Mekki, da ?e ga dohvatiti za ?elo, ali to je za nas posebno interesantno, da je to ''...?elo lano i grjeno''. U udbeniku anatomije centralnog nervnog sistema po kojoj se izvodi nastava na Sarajevskom i mnogim drugim medicinskim fakultetima stoji: ''Prefrontalni korteks (kora velikog mozga u podru?ju ?ela) ima ulogu u rasu?ivanju, apstraktnom miljenju, planiranju, socijalnom ponaanju, motivaciji i sli?no. Lezije ovog podru?ja dovode do pada moralnih i socijalnih normi ponaanja, op?e nezainteresiranosti intelektualne deterioracije, rastrojstva li?nosti i potpunog mentalnog propadanja'' (Anatomija CNS-a, e?erov-Ze?evi?, str. 68). Ovdje elimo napraviti paralelu izme?u Allahovih rije?i: ''...?elo lano i grjeno '' i navoda od strane anatomskih stru?njaka o ''...rasu?ivanju, apstraktnom miljenju, planiranju, socijalnom ponaanju, motivaciji i sli?no, a povrede ovog podru?ja dovode do pada moralnih i socijalnih normi ponaanja, rastrojstva li?nosti i potpunog mentalnog propadanja''. Iz ovoga se lahko zaklju?uje da je za la i grijeh zaista odgovorna kora velikog mozga u podru?ju ?ela, kako je Uzvieni i rekao: '' Dohvatit ?emo ga za kiku lanu i grjenu...'', gdje se ustvari nalaze centri za moralnu kontrolu tijela, odnosno za ljudsko ponaanje. Zanimljivo je da mi upravo seddu ?inimo tim prednjim dijelom glave.



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP
Share

BUDIMO PRIJATELJI

KUR'AN I NAUKA

POSJETITE MINBER.BA

  • O dužini odjeće
      Od Ibn Omera, radijallahu anhuma, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Isbal (prekomjerno dugi krajevi odjeće) može biti u izaru...
  • Osobine licemjera
    Piše: Dr. Hajrudin Tahir Ahmetović Abdullah b. Amr, radijallahu anhuma, prenosi da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko bude imao četiri svojstva, taj...
  • Ummet anesteziologa
    Piše: Muhamed Ikanović Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, došao na mezarje i rekao: “Kako bih samo želio da...