Bra?o i sestre u islamu! Danas 12. zul-ka'de 1430. god. po H., 30. oktobra 2009. godine po M. hutbu sam naslovio sa Gibet – Ogovaranje. Govoriti o spomenutoj temi, bra?o i sestre, zna?i govoriti o akutnoj bolesti Bošnjaka i ummeta, razaraju?oj bolesti našega tkiva, bolesti koja je prerasla u tešku epidemiju, bolesti koju hitno treba lije?iti, a lijek za nju je u Kur’anu, u hadisu, u praksi našeg dobrog selefa - prethodnika.
Kaže Allah, subhanehu ve te'ala, u 12. ajetu Sure El-Hudžurat:
...????? ???????? ????????? ? ??????? ????????? ?????????? ???? ???????? ?????? ??????? ??????? ??????????????? ?????????? ??????? ????? ??????? ???????? ???????? (???? ???????? 12)
…I ne ogovarajte jedni druge! Zar bi neko od vas mogao jesti mrtvo meso svoga brata? Zar to nije odvratno? Bojte se Allaha, Allah zaista prašta i milostiv je!
Allah, subhanehu ve te'ala, zabranjuje ogovaranje i poredi ga s jedenjem mesa mrtvoga brata, za što i sam Kur’an kaže da je odvratno. Teško je i zamisliti da neko od nas ima pred sobom tijelo svoga mrtvog brata i jede ga - pa kako se onda usu?ujemo ogovarati jedni druge
kada nam je i sama pomisao na spomenutu situaciju odvratna? Kada god dva ili više muslimana ogovaraju nekoga, neka im naumpadnu ove rije?i i neka odmah odustanu od ogovaranja i u?ine iskrenu tevbu - pokajanje, uz odluku da taj grijeh više nikada ne?e ?initi!
Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, nam u hadisu, koji bilježi imam Muslim, definira gibet:
???? ????? ?????????? ?????? ??????? ?????? ????? ??????? ??????? ?????? ??????? ???????? ?? ??????? ?????: "??????????? ??? ???????????" ???????: "????? ?? ????????? ????????." ?????: "???????? ??????? ????? ????????." ?????: "???????????? ???? ????? ??? ????? ??? ????????" ?????: "???? ????? ????? ??? ??????? ?????? ??????????? ?? ???? ???? ?????? ????? ?????? ?????????." (????)
Prenosi Ebu Hurejre, radijallahu ‘anhu, da je Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, upitao: "Znate li šta je to gibet?" Rekoše: "Allah i Poslanik najbolje znaju." Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, re?e: "Da spomeneš svoga brata s onim što mu je odvratno." Bi re?eno: "A ako je ta?no to što kažem o svome bratu?" Re?e: "Ako je ta?no to što si o njemu rekao, ogibetio (ogovorio) si ga, a ako nije, onda si ga potvorio."
Salavat i selam na imama svih poslanika, selam na našeg u?itelja, koji nas kroz ovaj hadis podu?ava šta je gibet, pa ako smo njegovi iskreni sljedbenici i ako tvrdimo da ga iskreno volimo i slijedimo, klonimo se ogovaranja - za naše dobro i dobro drugih muslimana!
Neko od uleme je o gibetu rekao: "Ako kažeš za ?ovjeka da mu je odje?a kratka ili duga, ti si ga ogovorio, a kamoli da kažeš nešto o njemu samome!"
Bilježi se kako je Aiša, radijallahu ‘anha, rekla Poslaniku, sallallahu ‘alejhi ve sellem, za Safiju, radijallahu ‘anha:
"???????? ???? ?????????" - ??????? "??? ?????????"
"Vidi Safiju!" - aludiraju?i na njen mali rast.
Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, joj re?e: "Ne ogovaraj je!" Aiša na to re?e: "Rekla sam samo ono što jeste." Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, re?e:
"?????? ?????? ???????? ???? ???????? ??????? ????????? ????????????" (???????)
"Rekla si takve rije?i, koje kad bi se prosule u more, zamutile bi ga." (Tirmizija)
Bra?o i sestre, ogovaranje se u vrijeme Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, osje?alo osjetilom mirisa, kao što stoji u sljede?oj predaji koju prenosi Džabir ibn Abdullah, radijallahu ‘anhu:
???? ??????? ???? ?????? ??????? ?????? ??????? ?????? ??????? ?????? ????? ??????????? ??????? ?????????? ?????? ??????? ???????? ?? ???????: "?????? ????????? ????????? ???????????? ??????????????."
Prenosi Džabir bin Abdullah, radijallahu ‘anhu, da se jednom prilikom osjetio ružan miris, pa Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, re?e: "Ovo je smrad ogovaranja onih koji ogovaraju mu’mine."
Možda neko od nas može postaviti pitanje: "Kako se smrad gibeta osje?ao u vrijeme Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, a danas se ne osje?a?" Odgovor bi bio jednostavan: Zato što je gibet danas toliko da su nam nosevi puni njegova smrada, pa ga nismo u stanju raspoznati, a kada se neko stalno nalazi u zaga?enoj sredini, on to i ne osje?a, ve? to smatra normalnim stanjem!
Ibrahim b. Edhem je jednom prilikom ugostio musafire, pa kada im je postavio hranu, oni po?eše ružno govoriti o nekom ?ovjeku a on im re?e: "Oni koji su bili prije nas, prvo su jeli hljeb, pa onda meso, a vi ste zapo?eli s mesom."
Po ovome se malo ko od nas može požaliti da zbog male penzije, neredovne plate i oskudnih primanja ne konzumiramo meso, jer se u ku?ama mnogih od nas i na našim soframa nalazi meso naše bra?e i sestara u neograni?enim koli?inama!
Od Ebu Umame El-Bahilija se prenosi da je objašnjavao: "Na Sudnjem danu ?e ?ovjek dobiti svoju knjigu i vidjeti neka dobra djela koja nije uradio, pa ?e upitati Allaha: 'Gospodaru, odakle mi ova djela?!' Allah ?e mu odgovoriti: 'To je ono što su te ljudi ogovarali, a ti nisi znao!'"
Prenosi se od Hatima Ez-Zahida da je rekao: "Kada se u jednom skupu (sijelu) na?u tri postupka, znaj da je Allahov rahmet uzdignut od tog skupa: 1. Kada sa govori o dunjaluku; 2. Kada se ljudi pretjerano smiju; 3. Kada ogovaraju odsutne.”
Jahja b. Muaz Er-Razi savjetuje: "Da bi bio jedan od ?estitih, po?asti vjernika s tri stvari: 1. Ako ne?eš koristiti, nemoj mu ni štetiti; 2. Ako ga ne?eš obradovati, nemoj ga ni rastužiti; 3. Ako ga ne?eš pohvaliti, nemoj ga ni kuditi!"
Hasan El-Basri je ?ovjeku koji ga je ogovarao poslao punu zdjelu vo?a i poru?io mu: "?ujem da me ogovaraš pa mi time poklanjaš svoja dobra djela, a preuzimaš moja loša. Zbog toga što ti se ne mogu druk?ije odužiti, šaljem ti ovu skromnu hediju u znak zahvalnosti za tvoju velikodušnost!"
Pa zar ima neko od nas da je spreman zbog ogovaranja svog brata u vjeri svjesno brisati svoja dobra djela i na svoja ple?a tovariti tu?e grijehe!?
Pripovijeda Halid Er-Rabi: "Jednom sam s društvom bio u džamiji, pa su po?eli govoriti o jednom ?ovjeku, a ja sam ih upozorio da to ne ?ine i oni su me poslušali. Nakon izvjesnog vremena su ponovo po?eli govoriti o tom ?ovjeku i ja sam se uklju?io u taj razgovor. Kada sam te no?i zaspao, sanjao sam kako mi je došao crn i visok ?ovjek, koji je u posudi nosio komad svinjskog mesa i naredio mi da ga jedem. Zapomagah: 'Ja ne jedem svinjsko meso!' On me snažno stisnu i protrese, te povika: 'Jeo si nešto što je gore od ovoga!' - potom mi je u usta po?eo gurati komad po komad. Prestravljen sam se prenuo iz sna. I, tako mi Allaha, trideset ili ?etrdeset dana sam poslije osje?ao smrad tog mesa u svojim ustima!"
Pravi mu´min od nas je, bra?o i sestre, onaj ko na?e mnogo opravdanja svome bratu za neki njegov ružan postupak, a ako ne na?e, kaže: "Ja Rabbi, možda postoji opravdanje koje meni nije poznato, a ti ga znaš."
Bra?o i sestre, budimo istinska bra?a u islamu, ne ogovarajmo jedni druge, ta?nije ne jedimo meso jedni drugih. ?uvajmo naše jezike od ružna govora, jer je to preduvjet za ?istotu naših srca i našeg imana!
Gospodaru, pomozi nam da sa?uvamo svjetlo islama ovdje u ovoj našoj lijepoj Bosni i Hercegovini! Pomozi i zaštiti sve ugrožene i obespravljene muslimane! Sa?uvaj naše jezike od ogovaranja i drugih bolesti jezika i srca i u?ini nas od onih koji samo Tebi na ruku' i sedždu padaju! Uputi i u?vrsti našu djecu i naše potomke i u?ini ih radostima naših srca i o?iju! Budi nam milostiv na Sudnjem danu i po?asti nas u Džennetu društvom poslanika, šehida i dobrih ljudi! Amin!
Sarajevo: 12. zu-l-ka'de 1430. god. po H. Hutba: Džamija "Kralj Fahd" 30.oktobar 2009. god. Nezim Halilovi? Muderris
?? ?????????? ????????? ?? ???????? ?????!
< « | » > |
---|