Odnos vjernika prema Allahovim ku?ama
Damije su Allahove ku?e i mjesto ?injenja ibadeta Uzvienom Allahu. Zato plemeniti Kur'an podsti?e vjernike na njihovu izgradnju i odravanje na najpotpuniji na?in, kae Uzvieni: "Allahove damije grade i odravaju oni koji u Allaha i u onaj svijet vjeruju i koji molitvu obavljaju i zekat daju i koji se nikog osim Allaha ne boje, oni su nadati je se, na pravom putu."
Odravanje damija se vri neprestanim ?injenjem ibadeta, poput: namaza, zikra, i'tikafa, odravanjem predavanja, konferencija i nau?nih dersova, a da ne govorimo o odravanju lijepog izgleda damije, poput: stalnog ?i?enja, osvjetljavanja lampama i svjetiljkama, vo?enja ra?una o ?isto?i. Odravanje damija, tako?e, obuhvata popravljanje onog to se pokvari i srui, i spre?avanje da se u njima radi ono zata nisu napravljene, poput: prodaje, kupovine i raspitivanje o izgubljenoj stvari ili ivotinji, jer je Poslanik, sallahu alejhi ve sellem, rekao ?ovjeku koji je u damiji traio izgubljenu crvenu devu: "Dabogda je ne naao, damije su napravljene zbog onog zbog ?ega su napravljene (zbog namaza, u?enja Kur'ana, zikra i sli?no)." Na ovo ukazuje i drugi hadis u kojem Poslanik, sallahu alejhi ve sellem, kae: "Ko ?uje, u damiji, ?ovjeka kako trai i opisuje izgubljenu ivotinju, neka kae: neka ti je Allah ne vrati. Zaista, damije nisu zato napravljene" . Ovo je dokaz da se u damijama radi samo ono ?ime se trai Allahovo lice, nato ukazuju rije?i Uzvienog: "Damije su Allaha radi, i ne molite se, pored Allaha, nikome."
Prilikom odlaska u damiju, poeljno je, da se musliman, prije ulaska u damiju, o?isti od velikog i malog hadesa (uzimanjem gusula ili abdesta), te da obu?e ?isto i lijepo odijelo, koje prekriva stidno mjesto, upravljaju?i se rije?ima Uzvienog: "O sinovi Ademovi, lijepo se obucite kada ho?ete da namaz obavite." Tako?e, mustehab je koristiti misvak (?istiti zube), nato upu?uju rije?i Poslanika, sallahu alejhi ve sellem: "Da se ne bojim da ?u oteati mom Ummetu, naredio bih da koriste misvak (?iste zube) prije svakog namaza."
Ne treba dolaziti u damiju onaj ko je jeo crveni ili bijeli luk, da ne bi uznemiravao klanja?e i meleke, a dokaz za ovo su rije?i Allahovog Poslanika, sallahu alejhi ve sellem: "Neka se udalji od nas onaj ko je jeo crveni ili bijeli luk", ili je rekao: "Neka se udalji od nae damije, i neka sjedi u svojoj ku?i."
Prilikom ulaska u damiju mustehab je u?i desnom nogom, zatim donijeti salavat na Poslanika, sallahu alejhi ve sellem, a zatim prou?iti:
(????? ???? ?? ????? ?????)
Allahumm-e-ftah li ebvabe rahmetik (Allahu moj, otvori mi vrata Tvoje milosti) i prije nego to sjedne, klanjati dva rekata Tehijetul-mesdida. Ne treba gaziti preko svijeta, niti prolaziti ispred njih i prekidati im namaz, jer je to Poslanik, sallahu alejhi ve sellem, zabranio, rekavi: "Da zna, onaj koji prolazi ispred klanja?a, koliki je to grijeh, bolje bi mu bilo da stoji ?etrdeset (godina) nego da pro?e ispred njega."
Vjernik treba da se ponaa, u damiji, smireno i dostojanstveno, da ne die glas niti da se prepire, a na ovo upu?uje ono to je preneeno od Es-Saib ibn Jezida, radijallahu anhu, kae: "Bio sam u damiji, neki ?ovjek me je pogodio kamen?i?om, pa sam pogledao i vido Omera ibn el-Hattaba, radijallahu anhu, te mi mi re?e: "Idi i dovedi mi ovu dvojicu", pa sam ih doveo. Pitao ih je odakle su, rekoe da su iz Taifa. Pa im re?e Omer: "Da ste odavde, udario bih vas, podiete svoje glasove u damiji Allahovog Poslanika, sallahu alejhi ve sellem."
A kada eli u?iti Kur'an, u damiji, nastoja?e ?e da mu glas bude umjeren da ne bi ometao druge u namazu ili u?enju, u tom kontekstu kae Uzvieni: "Reci: Zovite: 'Allah' ili zovite: 'Milostivi', a kako Ga god budete zvali, Njegova su imena najljepa. Ne izgovaraj na sav glas Kur'an kad molitvu obavlja, a i ne priguuj ga; trai sredinu izme?u toga."
Prilikom izlaska iz damije mustehab je iza?i lijevom nogom, zatim prou?iti dovu izlaska:
(????? ??? ????? ?? ????)
Allahumme inni eseluke min fadlik (Allahu moj, daruj me Tvojom dobrotom).
Iz knjige: Ponaanje i moral svakog muslimana, autora Ebu Usame el Dezirija
< « | » > |
---|