ramadan1-Propisanost posta u ševvalu: ?itaju?i fetve islamskih u?enjaka, nalazimo da su smatrali propisanim post šest dana u mjesecu ševvalu. Stalnoj komisiji za fetve postavljeno je sljede?e pitanje: ''Šta kažete o postu šest dana ševvala, nakon ramazana?'', na koje su odgovorili: ''U predaji Ebu Ejjuba, r.a., zabilježeno je da je Allahov Poslanik kazao: ''Ko isposti mjesec ramazan, a potom to poprati sa šest dana u ševvalu, isto kao da je postio cijelo vrijeme.'' (Ahmed 5/417, Muslim 2/822, Ebu Davud 2433, Tirmizi 1164.)
Ovaj vjerodostojni hadis, po kojem su postupali imam Šafija, imam Ahmed i skupina drugih u?enjaka, jasno ukazuje na to da je post šest dana ševvala sunnet. Nije ispravno suprotstavljati se ovom hadisu sa pojašnjenjima koja navode neki u?enjaci koji dokazuju da je post u ovom mjesecu mekruh – poku?en, kao naprimjer sljede?a pojašnjenja: ''da neznalica ne bi pomislio da je to ramazanski post'', ''kako ne bi pomislili da je to obaveza...''
A Allah najbolje zna.


2-Vrijednost posta šest dana ševvala
U fetvama islamskih u?enjaka nalazimo da su podsticali na poš?enje šest dana u mjesecu ševvalu, zbog nagrade koju je Poslanik obe?ao onima koji poste.
Uvaženom u?enjaku današnjeg vremena Muhammedu Salihu Munnedžidu postavljeno je sljede?e pitanje:
''Kakav je propis posta šest dana u ševvalu i da li je to obaveza?'', na koje je
odgovorio: ''Post šest dana u ševvalu, nakon ramazanskog obaveznog posta, je sunnet –pohvalan ?in i nije obaveza – vadžib. Muslimanu je propisano da posti šest dana u ševvalu i za to djelo obe?ane su velike nagrade. Jedna od tih nagrada jeste da se posta?u tih dana obe?ava nagrada posta cijele godine, kao što je zabilježeno u vjerodostojnom hadisu Allahovog Poslanika u predaji Ebu Ejjuba, r.a., u kojoj stoji da je Allahov Poslanik kazao: ''Ko isposti mjesec ramazana, a potom to poprati sa šest dana u ševvalu, isto kao da je postio cijelo vrijeme.'' (Hadis su zabilježili Muslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai i Ibn Madže)
Allahov Poslanik detaljno je pojasnio ovu nagradu sljede?im rije?ima: ''Ko isposti šest dana nakon Ramazanskog bajrama, kao da je postio godinu.'' U drugom rivajetu: ''Allah dobro djelo nagra?uje deseterostruko, mjesec je za deset mjeseci, a post šest dana upotpunjuje nagradu godine.'' (Nesai, Ibn Madže, on se nalazi u Sahihut-Tergib, 1/421) Ibn Huzejme ga bilježi u verziji: ''Post mjeseca ramazana nagra?uje se deseterostruko, a post šest dana za dva  mjeseca godine, to je post cijele godine.''
U?enjaci hanbelijske i šafijske pravne škole spomenuli su da je post šest dan mjeseca  ševvala, nakon mjeseca ramazana, ravan nagradi obaveznog posta cijele godine, zato što je uve?avanje nagrade op?enito prisutno i u dobrovoljnom postu, tj. dobro djelo se  nagra?uje deseterostruko.
Veoma bitna korist koja proizlazi iz posta šest dana mjeseca  ševvala jeste upotpunjavanje manjkavosti ramazanskog posta, zato što je nemogu?e sa?uvati post od manjkavosti, a na Sudnjem danu ?e se nafilama – dobrovoljnim djelima upotpunjavati manjkavost obaveznih djela. Allahov Poslanik kazao je: ''Prvo djelo za koje ?e ljudi polagati ra?une na Sudnjem danu je namaz, Uzvišeni Allah ?e govoriti melekima – a On najbolje zna: 'Pogledajte u namaz Moga roba, je li potpun ili manjkav.' Ako bude potpun, bude mu upisana potpuna nagrada. Ako bude manjkav, Uzvišeni Allah rekne: 'Pogledajte da li Moj rob ima dobrovoljnog ibadeta – nafile', ako bude imao dobrovoljnih namaza ,Uzvišeni Allah rekne: 'Upotpunite Mome robu obavezni namaz njegovim nafilama, a nakon toga s ostalim djelima u?inite isto.'' (Ebu Davud)
A Allah najbolje zna.

3-Kada se može po?eti sa postom šest dana ševvala
Islamski u?enjaci  dozvolili su da se šest dana ševvala po?ne postiti ve? drugog dana Bajrama. Nažalost, mnogi ljudi smatraju kako i ovaj Bajram traje tri ili ?etiri dana, što nema nikakve osnove. Ramazanski bajram traje jedan dan i samo u tom prvom danu zabranjeno je postiti, po konsenzusu u?enjaka.
Šejh Muhammed Salih Usejmin upitan je: ''Mnogi ljudi smatraju kako je obaveza da se po?ne s postom šest dana ševvala u drugom danu Bajrama i da se ti dani moraju postiti uzastopno, je li to ta?no?'', na što je odgovorio: ''Post u mjesecu ševvalu može da se po?ne odmah drugog dana Bajrama, a isto tako ta nafila može se ispostiti i na kraju mjeseca, kao što je dozvoljeno da se posti uzastopno šest dana ili da se posti dan po dan razdvojeno. Bitno je da taj post bude nakon napaštanja obaveznog posta. ?ovjek koji treba da naposti odre?ene dane iz ramazana, dat ?e prednost napaštanju nad dobrovoljnim postom u mjesecu ševvalu.''
A Allah najbolje zna.
Centru za fetve koji djeluje u sklopu web sajta islamweb.net postavljeno je pitanje: ''Je li dozvoljeno postiti šest dana u ševvalu neposredno nakon Bajrama ili je obaveza sa?ekati prolazak tre?eg dana Bajrama?'', na što su odgovorili: ''Imam Muslim zabilježio je predaju od Allahovog Poslanika: ''Ko isposti mjesec ramazana, a potom to poprati sa šest dana u ševvalu, kao da je postio cijelo vrijeme.'' Imam Nevevi u komentaru Muslimovog Sahiha rekao je: ''U?enjaci naše pravne škole smatraju da je prioritetnije i bolje da se posti šest dana uzastono i neposredno nakon Bajrama, a ako bi ih postio rastavljeno ili odgodio do kraja mjeseca, postigao bi obe?anu nagradu, jer se i na to odnosi termin '...a potom to poprati sa šest dan u ševvalu.'“
Allah najbolje zna.

4-Da li je obaveza postiti uzastopno šest dana
Velikom broju u?enjaka postavljeno je pitanje o na?inu poš?enja ove nafile: Da li je obaveza da se šest dana posti uzastopno ili je dozvoljeno da se razdvoje, pa su odgovorili da treba požuriti sa postom, i da je najbrži na?in da se isposte zajedno, ali da to nije obaveza, dakle dozvoljeno je da se dani posta razdvoje u toku mjeseca ševvala.
Šejhu Ibn Bazu postavljeno je sljede?e pitanje: ''Je li obaveza da post šest dana u ševvalu bude uzastopan ili je dozvoljeno da se dani posta rastave tokom mjeseca?'', na što je odgovorio: ''Post šest dana mjeseca ševvala je propisan ibadet – sunnet Allahovog Poslanika. Dozvoljeno ga je postiti uzastopno ili razdvojeno, zato što je Allahov Poslanik to pitanje spomenuo u formi op?enitog propisa, ne odre?uju?i na?in na koji se treba postiti, tj. uzastopno niti razdvojeno. Kazao je Allahov Poslanik: ''Ko isposti mjesec ramazana, a potom to poprati sa šest dana u ševvalu, kao da je postio cijelo vrijeme.'' (Hadis je zabilježio imam Muslim u svome Sahihu)

5-Napaštanje ševvalske nafile
Post u mjesecu ševvalu je nafila – dobrovoljni ibadet koji je vremenski ograni?en na mjesec ševval. Onaj ko isposti u velikom je dobru, a onaj ko to ne u?ini, bez obzira da li to bilo iz opravdanog razloga, njemu nije propisano da napašta šest dan ševvalske nafile, pa makar duži niz godina prakticira taj ibadet.
Kada je šejh Bin Baz upitan o napaštanju šest dana mjeseca ševvala, kazao je: ''Post šest dana u ševvalu je sunnet, a ne obaveza. To potvr?uju rije?i Allahovog Poslanika: ''Ko isposti mjesec ramazana, a potom to poprati sa šest dana u ševvalu, kao da je postio cijelo vrijeme.'' (Hadis je zabilježio imam Muslim u svome Sahihu) Spomenuti hadis tako?er ukazuje na to da je dozvoljeno da se ti dani poste uzastopno, a i rastavljeno, zbog op?enitosti ove forme. Požurivanje sa ovom nafilom je preporu?eno, zbog rije?i Uzvišenog Allaha: ''A požurio sam k Tebi, Gospodaru moj, da budeš zadovoljan.'' (Taha, 84) Spomenuti ajet kao i drugi hadisi Allahovog Poslanika ukazuju na pohvalnost požurivanja sa dobrim djelima. Dakle, nije obaveza da ?ovjek svake godine posti šest dan au ševvalu, ali je ustrajnost u tome preporu?ena. Allahov Poslanik je kazao: ''Allahu su najdraža djela ona u ?ijem ?injenju ustraje njihov sahibija, pa makar bila i malehna.' (Buharija i Muslim)
Nije propisano napaštanje ove nafile nakon što završi mjesec ševval, zato što je to sunnet ?ije je vrijeme prošlo, bez obzira da li ostavljanje posta bilo zbog opravdanog razloga ili ne.“
A Allah najbolje zna.

6-Spojiti namjeru u postu šest dana ševvala i napaštanju propuštenih dana ramazana
?itaju?i fetve islamskih u?enjaka nalazimo da su smatrali da nije dozvoljeno da ?ovjek posti u ševvalu sa namjerom napaštanja ramazana, spajaju?i u tom istom postu i namjeru posta šest dana u mjesecu ševvalu. Onaj ko posti ševval, ne može u taj post ''ugraditi'' i napaštanje ramazanskog posta. Svaki od ta dva posta treba se postiti zasebno.
Pitanje: S obzirom na to da je pohvalno postiti šest dana ševvala nakon mjeseca ramazana, zanima me da li žena može postiti šest dana ševvala dobrovoljnog posta a da u isto vrijeme time namjerava napaštanje propuštenih dana mjeseca ramazana?   
Odgovor: Nije dozvoljeno da osoba koja treba napostiti odre?eni broj dana ramazana posti šest dana ševvala, a istim postom namjerava i napaštanje posta iz ramazana, ve? je obavezna da naposti propuštene dane ramazana, a zatim da posti šest dana ševvala, ako to bude željela, prije nego što završi mjesec ševval. (Fetve Stalne komisije: fetva broj 11663, 10 tom, str. 354)
Šejh Usejmin je kazao: ‘'Onaj ko posti dan Arefata, ili dan Ašure, a dužan je napostiti odre?en broj dana ramazana, njegov post je validan. Ako bi poste?i ove dane namjeravao i napaštanje ramazanskog posta, postigao bi dvije nagrade; nagradu arefatskog posta ili nagradu posta dan Ašure sa nagradom napaštanja ramazanskog posta. Ovo je u slu?aju kada je u pitanju op?i post koji se ne vezuje za ramazan. A što se ti?e posta šest dana mjeseca ševvala, ti dani se vezuju za mjesec ramazan i ne poste se osim nakon što se naposte propušteni dani ramazana, a osoba koja bi postila te dane prije napaštanja ramazana, ne bi postigla spomenutu nagradu, zbog rije?i Allahovog Poslanika: ''Ko isposti mjesec ramazan, a potom to poprati sa šest dana u ševvalu, kao da je postio cijelo vrijeme.'' Poznato je da se za onoga ko nije napostio propuštene dane ramazana, ne može kazati da je postio mjesec ramazan sve dok ne naposti izostavljene dane.''

7- Spojiti nijjet u postu bijelih dana i šest dana ševvala
Islamski u?enjaci smatrali su da ne postoji zapreka da ?ovjek spoji namjeru u postu šest dana ševvala i postu bijelih dana.
U odgovoru na to pitanje šejh Muhammed Salih Munedžid kazao je: ''Pitao sam šejha Bin Baza za ovo pitanje, pa je kazao da je to dozvoljeno. Naime, osoba koja bi tako postupila, ustvari je postila i šest dana kao što je postila i bijele dane, a Allahova milost je ogromna. Šejh Muhammed Salih Usejmin, u odgovoru na ovo pitanje, kazao je: ''Sa osobe koja posti šest dana u ševvalu spada post bijelih dana, bez obzira da li ih postio u vrijeme bijelih dana, prije ili poslje, zato što se u tom slu?aju za njega može kazati da je postio tri dana u svakom mjesecu. Aiša, r.a., kazala je: ''Allahov Poslanik postio bi u svakom mjesecu po tri dana, ne obra?aju?i pažnju da li je to na po?etku, u sredini ili na kraju mjeseca.'' To pitanje identi?no je pitanju klanjanja potvr?enih sunneta prije obaveznog namaza zajedno sa nijjetom tehijjetul-mesdžida. Ako bi ?ovjek ušao u džamiju i klanjao potvr?ene sunnete prije obaveznog namaza, ne bi trebao posebno klanjati tehijjetul-mesdžid.''
A Allah najbolje zna.

8- Ženin post šest dana ševvala bez muževe saglasnosti
Propis posta šest dana ševvala u osnovi se  ne razlikuje od ostalih dobrovoljnih vrsta posta, kada je ženi obaveza da za dobrovoljni post traži saglasnost – dozvolu muža.
Uvaženom u?enjaku današnjice Muhammedu Salihu Munedžidu postavljeno je pitanje: ''Da li je žena obavezna da traži dozvolu od muža za post šest dana ševvala'', na koje je odgovorio: 'Ženi nije dozvoljeno da posti dobrovoljni post osim sa dozvolom svoga muža. Ako joj muž to ne dozvoli, njoj nije dozvoljeno da posti, osim u slu?aju kada je muž musafir – putnik, kada je njoj dozvoljno da posti šest dana ševvala i druge vrste dobrovoljnog posta sve dok je on na putu. Me?utim, ako je muž kod ku?e, ženi nije dozvoljeno da posti osim sa njegovom dozvolom, zbog hadisa koji govore o tom pitanju.''
A Allah najbolje zna.

9-Može li žena postiti šest dana ševvala a nije napostila propuštene dane ramazana
U pogledu ovog pitanja islamski u?enjaci zauzeli su opre?ne stavove: jedni su to smatrali dozvoljenim, a drugi zabranjenim (kao što se dalo indirektno vidjeti iz prethodnih fetvi šejha Bin Baza i šejha Usejmina). Najpre?e je da osoba koja treba napostiti ramazanski post po?ne sa napaštanjem ramazanskog posta, me?utim ako bi po?ela sa postom šest dana ševvala – iz razloga što napaštanje može u?initi tokom godine, a mjesec ševval ako pro?e sa njim je prošla i spomenuta nagrada – nadati se da ?e dobiti spomenutu nagradu.
Uvaženom u?enjaku današnjega doba, doktoru Halidu ibn Abdullahu el-Muslihu,  jednom od najve?ih u?enika šejha Usejmina – koji je i zet šejha Usejmina, postavljeno je sljede?e pitanje:
''Ako bi žena željela da posti šest dana ševvala, a nije napostila propuštene dane ramazana, da li je pre?e da napašta propuštene dane ili je dozvoljeno da posti šest dan aševvala a nakon toga da napašta propuštene dane ramazana?
Odgovor:
''U pogledu pitanja posta nafile prije napaštanja ramazanskog posta, u?enjaci imaju dva stava:
Prvi: Dozvoljeno je postiti nafilu prije napaštanja ramazana, i to je stav ve?ine islamskih u?enjaka – džumhura, neki su to dozvolili op?enito a neki su to smatrali dozvoljenim suz poku?enost. U?enjaci hanefijske pravne škole smatrali su op?enito dozvoljenim posš?enje nafile prije napaštanja ramazana, zato što napaštanje nije obavezno odmah, ve? je to obaveza koja se može odgoditi (vadžib muvesea), a po jednom rivajetu i imam Ahmed je zastupao taj stav.
U?enjaci šafijske i malikijske pravne škole smatrali su da je to dozvoljeno uz poku?enost, zbog toga što se na taj na?in ?ovjek okupira nafilom u odnosu na napaštanja posta koji je obavezan.
Drugi: Da je zabranjeno postiti dobrovoljni post prije napaštanja ramazanskog posta, i to je stav hanbelijske pravne škole.

Ispravno je mišljenje onih koji smatraju da je to dozvoljeno, zato što vrijeme napaštanja nije ograni?eno, a stav da je vrijeme napaštanja ograni?eno i da je dobrovoljni post prije napaštanja neispravan, jeste stav za koji treba dokaz, a takav dokaz ne postoji...''

A Allah najbolje zna.



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP