Ramazan i post u njemu


Ramazan i post u njemu

piše: Hakija Kanuri?, 

Post ima veliki zna?aj i jedan je od pet temeljnih stubova vjere Islama. Propisan je druge godine po hidžri. Allahov poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je ispostio devet ramazana. U po?etku je bila obavezna jedna od dvije stvari; post ili nahranjivanje siromaha. Mudrost toga je postepenost u propisivanju vjerskih obaveza kako bi se lakše prihvatile, kao što je bio slu?aj sa zabranom alkohola. Nakon toga je post postao stroga obaveza, a nahranjivanje siromaha postade obaveza onom ko nije u stanju postiti niti se o?ekuje da ?e kasnije biti u stanju. Uzvišeni Allah je u?inio ibadete raznovrsnima kako bi iskušao Svoje robove; da li ?e izvršiti samo ono što se slaže sa njihovom prirodom ili ?e izvršiti sve što Allah traži. Razmislimo li o ibadetima poput namaza, zekata, posta ili pak hadždža vidje?emo da su neki od njih isklju?ivo tjelesni ibadeti, dok su drugi isklju?ivo meterijalni ibadeti u kojima se žrtvuje imetak, a neki su pak pomiješani tako da se ulaže tjelesni trud i materijalna sredstva. Po tome se prepoznaje škrtac od plemenitog, jer možda je nekom lahko klanjati stotinu rekata, ali, samo ga za novac ne pitaj. Drugom je opet lahko dati novac ali mu je teško klanjati. Stoga je šerijat propisao razli?ite ibadete kako bi izašli na vidjelo iskreni Allahovi robovi a i oni koji slijede svoje prohtjeve. Na primjer, namaz je isklju?ivo tjelesni ibadet, dok je zekat isklju?ivo materijalni ibadet, a hadždž je sastavljen od tjelesnog i materijalnog ibadeta. Takav je i džihad na Allahovom putu, u njemu je sadržana tjelesna i materijalna žrtva. Ponekad ibadet predstavlja suzdržavanje od onog što je ?ovjeku drago a ponekad iziskuje odricanje od onog što ?ovjek voli. Post je primjer suzdržavanja od onog što je ?ovjeku drago, a zekat je primjer davanja onog što ?ovjek voli. Imetak je drag ?ovjeku i ne?e ga dati osim za nešto što mu je još draže tj. Allahovo zadovoljstvo.

 

Vrijednost posta

Na vrijednost posta upu?uju mnogi hadisi, spomenut ?emo neke od njih. Prenosi Ebu Hurejre, radijallahu anh, da je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: "Ko posti ramazan vjeruju?i u Allaha i nadaju?i se Njegovoj nagradi bi?e mu oprošteni grijesi koje je po?inio, a ko bude klanjao u no?i Lejletulkadr vjeruju?i u Allaha i nadaju?i se Njegovoj nagradi bi?e mu oprošteni grijesi koje je po?inio." (Buharija i Muslim) U drugom hadisu kaže Ebu Hurejre, radijallahu anh: "Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je radovao ashabe dolazkom ramazana, govorio je: "Došao vam je mjesec ramazan, mjesec mubarek, Allah vam je propisao da ga postite, u njemu se otvaraju vrata Dženneta a zatvaraju vrata Džehennema, u njemu se okivaju šejtani i u njemu je no? koja je bolja od hiljadu mjeseci." (Ovo je tekst hadisa kojeg bilježi En-Nesai, a u zna?enju je zabilježen kod Buharije i Muslima.) Prenosi Sehl ibnu Sa'd da je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: "Doista u Džennetu ima kapija koja se zovu Er-Rejjan, kroz nju ?e na Sudnjem danu ulaziti posta?i i niko drugi s njima ne?e ulaziti kroz tu kapiju. Bi?e upitano: 'Gdje su posta?i?' Pa ?e ulaziti, a kada u?e posljednji od njih zatvorit ?e se pa niko poslije njih ne?e u?i kroz tu kapiju." (Hadis bilježi Muslim i drugi.)

 

Obaveznost posta u Ramazanu

Postiti mjesec Ramazan je stroga obaveza. Rekao je Uzvišeni Allah: "O vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan onima prije vas, da biste bogobojazni bili." (Prijevod zna?enja El-Bekara, 183.) Od Abdullaha ibn Omera, radijallahu anhuma, se prenosi da je rekao: "?uo sam Allahovog poslanika, sallallhu 'alejhi ve sellem, da je rekao: 'Islam se temelji na pet stvari: svjedo?enju da nema drugog boga osim Allaha i da je Muhammed Allahov poslanik, obavljanju namaza, davanju zekata, obavljanju hadždža i postu mjeseca ramazana.'" (Buharija i Muslim) Postiti Ramazan je obaveza svakom punoljetnom i razumnom muslimanu koji je upoznat sa propisom posta i njegovom obavezom. Pored toga, Islam, svojom lahko?om i plemenitoš?u, dozvoljava ostavljanje posta sljede?im osobama: putniku, trudnici i dojilji, ukoliko se boji da ?e post naštetiti njoj ili njenom djetetu, osobi koja nije u stanju postiti zbog starosti ili bolesti, dok ženi u vrijeme menstruacije (hajza) ili nifasa nije dozvoljeno postiti, niti bi joj post bio ispravan.

 

Stvari koje je lijepo da posta? poznaje

Ranije smo naveli neke od hadisa koji upu?uju na vrijednost posta, me?utim, ne?e svaki posta? ostvariti te nagrade. Rekao je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem: "Koliko je posta?a koji od svog posta nemaju ništa osim gladi i že?i..." (Ahmed i Ibnu Madže, sahih) Zato, upoznajmo se sa onim što kvari post i sa adabima posta. Uzvišeni Allah u jednom ajetu spominje osnove svega onog što kvari post, a to su jelo pi?e i polni odnos. Rekao je Uzvišeni: "Zato se sada sastajte sa ženama vašim u želji da dobijete ono što vam je Allah ve? odredio i jedite i pijte sve dok ne budete mogli razlikovati bijelu nit od crne niti zore, od tada postite do no?i." (Prijevod zna?enja El-Bekara, 187.) Posta?u je jasno da se mora suzdržati od jela pi?a i polnog odnosa, me?utim, postoje mnoge druge stvari oko kojih je u nedoumici da li mu kvare post ili ne. U narednim redovima je pojašnjenje tih nejasno?a:

- Posta?u je dozvoljeno ispirati usta i nos. Rekao je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem: "... i pretjeruj prilikom izapiranja nosa osim kada postiš." (Ebu Davud, Tirmizija, Nesai, Ibnu Madže, sahih) Posta?u je dozvoljeno, ?ak i kada ne uzima abdest ili gusul, da izapire usta i nos, ali je zabranjeno da u tome pretjeruje iz bojazni da se ne napije. Vlažnost koja nakon pranja bude u ustima ne kvari post makar se i progutala zajedno sa pljuva?kom.Ukoliko bi

posta? oprezno izapirao usta ili nos ali mu se desi da i pored opreznosti nehoti?no popije nešto vode, to mu ne?e pokvariti post po ispravnijem mišljenju u?enjaka.

- Ukoliko je posta? u potrebi za kušanjem hrane, kao na primjer kuhar kada želi da zna da li je hrana dovoljno slana, može ispitati ukus hrane tako što ?e je staviti na jezik paze?i da nešto ne ode niz grlo. Rekao je ibnu Abbas, radijallahu anhuma: "Nema smetnje da posta? ispita kiselost ili nešto drugo ukoliko hrana ne ode niz grlo." (Ibnu ebi Šejbe, hasen ligajrih) Bezpotrebno probavanje hrane je poku?eno, ali ne kvari post kao što ga ne kvari ispiranje usta.

- Žvaka?a guma koja nema ukusa i ne lu?i teku?ine je poku?ena jer suši grlo i pove?ava že?, a ako lu?i teku?ine koje silaze niz grlo onda kvari post kod džumhura u?enjaka.

- Obavljanje hidžame i davanje krvi ne kvari post po ispravnijem mišljenju. Prenosi se od Ibnu Abbasa, radijallahu anhuma, da je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, obavio hidžamu dok je postio. (Buharija) Me?utim, u drugom hadisu Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je rekao: "Pokvario je post onaj ko drugom obavlja hidžamu i onaj kome se obavlja." (Ebu Davud i Tirmizija, sahih) Ovim hadisom se misli da hidžama može uzrokovati prekid posta. Stoga je hidžama poku?ena onom koga ?e oslabiti a zabranjena onom koga ?e toliko oslabiti da ?e morati prekinuti post. U zna?enju hidžame je i davanje krvi.

- Nenamjerno povra?anje ne kvari post za razliku od namjerno izazvanog povra?anja. Rekao je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem: "Nije dužan napaštati onaj koga nadvlada povra?anje, dužan je napostiti onaj ko namjerno izazove povra?anje." (Ahmed, Ebu Davud, Tirmizija, Nesai, Ibnu Madže, sahih)

- Ukoliko muž za vrijeme posta poljubi ženu ne?e time pokvariti post, jer je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, znao poljubiti neku od svojih žena za vrijeme posta.(Buharija i Muslim) Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je vladao svojim prohtjevima, a onaj ko ne vlada svojim prohtjevima ne treba se stavljati na kušnju jer nadražaj koji dovede do izlaska sjemena kvari post.

- Ako bi se desilo posta?u da zaspe te u snu postane džunub to mu ne?e pokvariti post i na tome su u?enjaci složni, a ako bi imao u toku no?i odnos sa ženom pa tako osvanuo kao džunub ni to mu nebi pokvarilo post po mišljenju ve?ine u?enjaka. Dokaz za to je hadis Aiše radijjallahu anha u kojem kaže da je Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, znalo zate?i jutro a on džunub zbog odnosa, pa bi se okupao i postio. (Buharija i Muslim)

- Nema smetnje da se posta? okupa radi rashla?ivanja. Iz predhodnog hadisa razumijemo da se Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, kupao za vrijeme posta, a ashabi su gledali Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, kako sipa na glavu vodu dok je postio kako bi time ublažio vru?inu ili že?. (Ebu Davud, sahih)

 

Savjeti posta?ima

U našem vremenu se pojavilo mnoštvo drugih stvari koje posta?a stavljaju u nedoumicu, stoga je potrebno ukazati na njihov propis kako bi znali da li kvare post ili ne. Islamski pravni kolegij sa sjedištem u Džidi je donio slijede?i zaklju?ak (93/1/10), post ne?e biti pokvaren upotrebom:

Kapi za oko, uho ili nos te uzimanjem tableta koje se stavljaju ispod jezika ukoliko posta? bude izbjegavao gutanje onog što do?e do grla.

Materija koje se unose u tijelo putem kože poput kreme i masti, kao što ni kupanje ne kvari post. Medicinskog pribora koji se unosi u tijelo radi pregleda, osim ako se unose u želudac pa uz njih bude unešena te?nost.

Inekcija koje se daju u kožu, miši?e ili vene ukoliko nisu hranjive, poput infuzije.

Uspavljuju?ih gasova, ukoliko se bolesniku ne daju hranjive tvari.

Dozvoljeno je popravljanje, va?enje ili ?iš?enje zuba ukoliko posta? bude izbjegavao gutanje onog što do?e do grla.

Ljekar - musliman treba savjetovati pacijente da odgode upotrebu pomenutog do vremena iftara ukoliko odgoda ne šteti. Ukoliko posta? pojede ili popije iz zaborava, ili ako mu prašina u?e u usta bez namjere, to mu ne?e pokvariti post. Rekao je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem: "Ko zaboravi, za vrijeme posta, pa nešto pojede ili popije neka upotpuni post, njega je Allah nahranio i napoio." (Buharija i Muslim) Sunnet je požuriti sa iftarom, a sehur odgoditi, jer je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: "Ljudi su u dobru sve dok požuruju sa iftarom."(Buharija i Muslim) Musliman je obavezan kloniti se gibeta, nemimeta, laži, sva?e, prepiranja, lažnog svjedo?enja, javnih i tajnih grijeha u svim vremenima a naro?ito za vrijeme posta. Rekao je Uzvišeni Allah u hadisu kudsi: "Sva djela sina Ademovog njemu pripadaju osim posta, post je Moj, Ja za njega nagra?ujem. Post je zaštita, pa kada neko od vas posti neka ne prilazi ženi i neka se ne sva?a a ako ga neko bude vrije?ao ili napadao neka kaže: Ja postim!" (Buharija i Muslim) Rekao je naš voljeni Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem: "Ko se ne pro?e lažnog govora i rada po njemu, pa Allahu nije potrebno da ostavlja hranu i pi?e." (Buharija) Vrijeme posta treba ispuniti u?enjem Kur'ana, zikrom i spominjanjem Allaha Uzvišenog. Molim Allaha, tebareke ve te 'ala, da nam znanje pove?a i da nam olakša rad po njemu.

 



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP