Nedjelja, OCTOBER 22, 2017
tekstovi_logo

Greške u toku posta


Greške u toku posta

piše: Ummu-Muhammed

Očekujući nestrpljivo nastup mjeseca Ramazana, mjeseca koji je radost svakom mu'minu i mu'minki, potrebno je da napomenemo i podsjetimo na neke greške koje su vezane za post u Ramazanu, a koje su danas nažalost prisutne i proširene među muslimanima. S obzirom da smo ograničeni prostorom za pisanje ovog teksta, ograničićemo se samo na neke od grešaka koje bi svaki vjernik i vjernica obavezno trebali ispraviti.

 

Izgovaranje nijjeta jezikom

Ne prenosi se da je Vjerovjesnik, sallallahu 'alejhi ve sellem, izgovarao nijjet jezikom, niti neko od njegovih ashaba, tabi'ina, četvorice imama, niti ispravnih prethodnika, već je to uvedena i nova stvar. Srce je mjesto nijjeta i nijjet predstavlja namjeru ibadeta. U vjerodostojnim hadisima se spominje da je Allahov poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, uslovio otpočinjanje obaveznog posta prije pojave zore, tj. namjeravanje posta i donošenje odluke u srcu da će se sutra postiti, kao što se vjerodostojno prenosi od Majke vjernika, Hafse, radijallahu 'anha, da je rekla: „Vjerovjesnik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je rekao: „Ko ne otpočne s postom prije zore, takvome nema posta." (Ahmed i Autori Sunena)

 

Nevođenje računa o vremenu zapaštanja

Kao što neki ljudi postupaju pa jedu i piju sve dok muezzin ne završi sa ezanom ili čak nastavljaju i dalje sa hranom i pićem sve dok ne završe svi muezzini sa ezanima iz obližnjih džamija. Sve ovo je očita greška i post može biti pokvaren. Allah, subhanehu ve te'ala, je rekao: „... Jedite i pijte sve dok ne budete mogli razlikovati bijelu nit od crne niti zore ..." (Prijevod značenja El-Bekara, 187) Vrijeme spomenutog razlikovanja jeste nastupanje zore, odnosno vrijeme sabahskog ezana odmah po nastupu zore. Riječi „sve dok" upućuju na krajnju granicu. Pa, kada muezzin bude učio drugi ezan nakon pojave zore, tada je obaveza ustegnuti se i postiti. Ovo značenje došlo je i u hadisu Aiše i Ibnu-Omera, radijallahu 'anhum, da je Vjerovjesnik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: „Doista, Bilal uči ezan noću, pa, jedite i pijte sve dok ne zauči ezan Ibnu Ummi Mektum." (muttefekun alejh) Dok, u Buharijinom Sahihu stoji: „... jer on ga doista ne uči sve dok ne nastupi zora." Riječi Allahova poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem: „... pa, jedite i pijte sve dok ne zauči ezan ..." ukazuju da je obaveza ustegnuti se od jela i pića i zapostiti kada se čuje drugi ezan koji se uči nakon nastupanja zore. Međutim, u Sunnetu je došla olakšica za onoga koji čuje ezan a u ruci mu se nađe hrana ili voda. Takvom je dozvoljeno da ispuni svoju potrebu, a uspjeh je samo kod Allaha.

 

Nevođenje računa o namazu u džem'atu, prespavljivanje namaza i njihovo spajanje

Ovo su veliki prijestupi u mjesecu posta jer je namaz najveći temelj vjere nakon dva šehadeta. Zbog toga ne vođenje računa o namazu niukom slučaju nije dozvoljeno. Dokazi o obaveznosti namaza u džem'atu su poznati, tako da nikako nije dozvoljeno ostaviti namaz u džem'atu zbog odmora i sna, kao što nije dozvoljeno spajati namaze bez opravdanog šerijatskog razloga za to. Musliman bi trebao svoje vrijeme rasporediti na osnovu rasporeda namaza i dati prednost namazima nad bilo kojom drugom stvari. Na vjernicima je da se međusobno potpomažu i savjetuju po pitanju ovih stvari koje su prisutne u mjesecu ramazanu. Allah, subhanehu ve te'ala, je rekao: „... i potpomažite se u dobročinstvu i bogobojaznosti a nemojte se potpomagati u grijehu i neprijateljstvu ..." (Prijevod značenja El-Maida, 2)

Lažno svjedočenje i postupanje po njemu, loš govor u ramazanu

Lažno svjedočenje i rad po njemu je zabranjena stvar, kao što se vjerodostojno bilježi u Buharijinom Sahihu od Ebu-Hurejre, radijallahu 'anh, da je Vjerovjesnik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: „Ko ne ostavi lažno svjedočenje i rad po njemu, pa Allah nije u potrebi da taj ostavi svoju hranu i svoje piće."

Loš govor tj. razvratan i bestidan govor, psovka sve je to odraz lošeg morala i sve je to zabranjeno, a posebno postaču. Vjerodostojno je zabilježeno u dva Sahiha da je Allahov poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: „Svevišnji Allah je rekao: 'Svako djelo sina Ademova pripada njemu, osim posta. On, doista, pripada Meni i Ja za njega nagrađujem. Post je svjetlo. Pa, kada neko od vas bude postio, neka ne govori bestidno i neka ne diže svoj glas. Ukoliko ga neko bude psovao ili borio se protiv njega neka kaže: -Ja sam postač! Ja sam postač!-'"

Prethodni hadis od Ebu-Hurejre, radijallahu 'anh, Imam Buharija u djelu „Edebul-mufred" bilježi na sljedeći način: „Ko ne ostavi lažno svjedočenje, rad po njemu i el-džehl ...", gdje se pod džehlom misli na svaki loš govor: bestidni i razvratni govor, psovku, ogovaranje, prenošenje tuđih riječi s namjerom zavade, laži i drugoga od bolesti jezika i organa. Na postaču je da očisti svoju dušu od laži, ogovaranja, neznanja, psovke, kao što je to potrebno da učini svaki čovjek, međutim, posebno je izraženo i naređeno postaču zbog svetosti mjeseca Ramazana i posta. Allaha molimo za spas od spomenutih prijestupa.

 

Upuštanje sluha i vida u zabranjene stvari

Svevišnji Allah je rekao: „I sluh, i vid, i razum, za sve to će se, zaista, odgovarati." (Prijevod značenja El-Isra', 36) Za organe kojima se služe, ljudi će biti pitani na kakav način su ih upotrebljavali. Ljudi uobičavaju da gledaju zabranjene stvari ili da ih slušaju, poput gledanja otkrivenih žena - izvora smutnje, ili slušanja raznovrsne muzike, a obaveza je svega toga klonuti se u Ramazanu i van Ramazana, ali obaveza klonjenja istog posebna je u Ramazanu zbog svetosti mjeseca pokornosti i oprosta. Kako li bi bilo lijepo kada bi vjernik mjesec Ramazan uzeo za sredstvo prekidanja svake veze sa zabranjenim stvarima i ostalim strastima. U hadisu kudsijju je došlo: „Ostavlja svoju hranu, piće i strasti radi Mene."

 

Nepoznavanje propisa posta

Obaveza je vjerniku muslimanu da poznaje propise posta poput: vremena završetka posta i njegova početka, načina kojima se sve može pokvariti post, onoga čega je potrebno klonuti se u ramazanu, uslovima posta i svega ostalog usljed čega će potpuno obaviti ovaj ibadet i za što će za znanje o njemu biti nagrađen.

 

Po djelu El-Minzar fi bejan kesir minel-ahtai eš-ša'ia" uvaženog učenjaka Saliha b. Abdul-Aziza Alu-Šejha

 



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! TwitThis Joomla Free PHP
Share

BUDIMO PRIJATELJI

FIKH

POSJETITE MINBER.BA